Elina Rajanen Analyse²

Elina Rajanen on päivittäistavarakaupan puolelta ratkaisuliiketoiminnan puolelle siirtynyt kaupan alan ammattilainen. Työssään Elina vastaa retail-asiakkaille suunnatuista valikoimanhallinnan ratkaisuista.

Analyse² on yksi johtavista kaupan suunnittelutyökalujen ja tavarantoimittajayhteistyötä tukevien ratkaisujen toimijoista Pohjoismaissa.

Rami Veranen Supercrush

Kyseinen puhuja on asiantuntija- ja johtotehtävistä oman yrityksen perustamiseen päätynyt Rami Veranen. Ennen omaa yritystään Rami työskenteli mm. seuraavissa brändi- ja tutkimustaloissa - Sinebrychoff, Nielsen Finland ja Research Insight Finland.

Jarno Kukila Smartcart

Jarno Kukila on Smartcart Oy:n hallituksen jäsen sekä monipuolinen markkinoinnin- ja myynnin osaaja, jolla on vaikuttava ansioluettelo yritysten rakentamisesta maailmanlaajuisiksi ilmiöiksi. Jarno on työskennellyt mm. Adidas Groupille, Leaf Oy:lle sekä Suomen Olympiakomitealle.

Smartcart on suomalainen teknologiayritys, jonka fokus on vähittäismyymälöiden sisäisessä markkinoinnissa, mainonnassa, kaupan palveluratkaisuissa sekä kassatoimintojen kehittämisessä. Smartcart tarjoaa päivittäis- ja käyttötavarakaupalle älyostoskärryratkaisuja, jotka tuovat kuluttajan henkilökohtaisen ostokokemuksen digitaaliselle aikakaudelle ja kasvattavat tuotteiden myyntivolyymejä. Smartcart on Euroopan suurin digitaalisten ostoskärryjen toimittaja.

Anne-Maria Rönnqvist Accenture

Anna-Maria Rönnqvist on kaupan ja ketterän transformaation moniosaaja sekä asioiden uudessa valossa ajattelemisen herättelijä. Hän työskentelee Accenturen Suomen toimialakonsultointipraktiikassa ja toimii asiakasvastaavana vähittäiskaupan asiakkuuksissa hahmotellen ratkaisuja ja tukien projekteja. Ennen Accenturelle siirtymistään hän toimi Suomen vähittäiskaupassa markkinoinnin, kanta-asiakkuuden, digitalisaation, transformaation ja kaupallisuuden parissa vuosikymmenen ajan.

Kaupallisuuden innovoijana hän hakee uusia ratkaisuja ja näkökulmia nykyhetkeen, jotta asiakasrajapinnassa toimivat yritykset saavat toimintaympäristöstään kokonaiskuvan ja suunnan pidemmän tähtäimen suunnittelun tueksi. Hän peräänkuuluttaa avoimuutta, uteliaisuutta, poisoppimista ja aidosti yhdessä tekemistä, jotta Suomen vähittäiskauppa pystyy vastaamaan globaaliin disruptioon.

Tommi Havukainen Houston Analytics

Tommi Havukainen toimii analytiikkatalo Houston Analyticsin maajohtajana. Tommilla on yli 15 vuoden kokemus analytiikan tuomisesta liiketoiminnan prosesseihin ja häneltä löytyy ydinosaamista mm. konsultoinnin, teknologian ja analytiikan osa-alueilta.

Kalle Peltola Finnkino

Kalle Peltola toimii Finnkinon kaupallisena johtajana ja omaa vahvan kokemuksen sekä kuluttaja että btob-liiketoiminnasta. Kallen osaamisalueita ovat mm. brändi-identiteetin rakentaminen ja toteutus, myynnin johtaminen, markkinointi, media-ala ja vähittäiskauppa.

Minna Cousins Vaasan Oy

Minna Cousins on toiminut Vaasan Oy:n Kaupallisena Johtajana viimeiset viisi vuotta. Sitä ennen Vice President Marketing and Business Development – Johtajana Metsä-Tissuella sekä Markkinointijohtajana Leafilla (nykyinen Cloetta). Ura FMCG ympyröissä alkoi 20+ vuotta sitten Freudenberg Household Productsin Suomen Kuluttajaliiketoiminnassa ja myöhemmin FHP:n Globaalissa tuotekehitys- ja markkinointivastuussa.

Markku Mäenpää What´s Going On In Retail

Markku vastaa seminaarikokonaisuudesta tuttuun tapaan, nyt jo seitsemättä kertaa. Markun pitkä kokemus vähittäiskaupasta, ketjunohjauksesta ja brändin rakentamisesta näkyy sekä seminaarin teemoissa että puheenvuorojen sisällöissä. Seminaarin puheenjohtajan roolissa hän varmistaa vuorovaikutteisen ja hedelmällisen keskustelun puhujien ja yleisön välillä.

Veijo Heinonen Kauppahalli24

Veijo Heinonen on Suomen kolmanneksi suurimman ruuan verkkokaupan, Kauppahalli24:n perustaja sekä liiketoimintajohtaja. Lisäksi Veijo toimii fasilitaattorina Avoimessa Asiakaskeskeisessä Ekosysteemihankkeessa, jossa tutkitaan ja kehitetään päivittäistavaratoimialan uusia toiminta- ja organisoitumismalleja digitalisoituvassa maailmassa.

Heli Tammivuori Elintarviketeollisuusliitto

Heli Tammivuori johtaa Elintarviketeollisuusliiton kaupallista edunvalvontaa. Ruoka-alan näköalapaikalla Heli vaikuttaa ruoka- ja juomayritysten mahdollisuuksiin kilpailla ja kasvaa Suomessa ja kansainvälisesti.

Tulevaisuusmuotoilija Minna Koskelo 11Helsinki & Futures Specialists Helsinki

Minnalla on yli 15 vuoden kokemus ennakoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen erilaisista tehtävistä. Minna on toiminut yrittäjänä vuodesta 2009 ennakoinnin ja asiakaskeskeisen liiketoiminnan ja organisaatiokulttuurin johtamisen ja kehittämisen tehtävissä. Ennen yrittäjyyttä Minna toimi strategina TBWA Helsingillä.

Minna on myös perustaja ja vetäjä Futures Specialists Helsinki –verkostossa, jonka tarkoituksena on edistää tulevaisuusajattelun tunnettuutta Suomessa. Lisäksi Minna on tulevaisuuksien tutkimuksen ja palveluinnovaatioiden luennoitsija ja tutkija LaureaAMK:ssa. Koulutukseltaan Minna on Service Innovation and Design Master (MBA) sekä ratkaisukeskeinencoach (Neuroleadership Group). Asiakkaina on viimeisten 15 vuosien aikana ollut useita toimialaoja mm. vähittäiskauppa, media, julkinen sektori ja koulutuksen tarjoajat.

”Intohimonani on lisätä tulevaisuustietoisuutta ja tulevaisuusajattelun tunnettuutta, jotta ihmiset voisivat tehdä tulevaisuuskestävämpiä ratkaisuja.”

Piero Silvani K-Caara

Piero on toiminut pian 30 vuotta myynnin ja markkinoinnin parissa muun muassa Keskossa, Suomen Nestléllä, Atrialla ja Hackmannilla. Hän on työskennellyt myös mainostoimistossa sekä erilaisissa konsultointitehtävissä. Alkuperäiseltä koulutukseltaan ravintolakokki.

Pierantonio syntyi Italian Firenzessä, jossa asui 12-vuotiaaksi asti. Puhuu sekä suomea että italiaa äidinkielenään, harrastaa kuntosalia, maantiepyöräilyä, golfia, koiran kanssa lenkkeilyä, matkustamista, lukemista ja asumista Etelä-Helsingissä.

Sami KarhunenOP

Sami Karhunen on maailman muuttumisen ja maksamisen visionääri, äänitorvi ja mentori. Sami työskentelee OPLabissa uusien lähtöjen hyökkäyksiä tukevana liberona ja kumppanuuksien etsijänä.

Reetta-Liisa Pikkola Suomalainen Kirjakauppa

Reetta-Liisa Pikkola toimii Suomalaisen Kirjakaupan kaupallisena johtajana vastuualueenaan osto, logistiikka ja markkinointi. Aikaisemmin hän on työskennellyt Suomalaisessa Kirjakaupassa ostojohtajana ja sitä ennen Kustannusosakeyhtiö Otavan markkinointipäällikkönä. Kirjakauppiaan tytär Reetta-Liisa on toiminut lähes koko uransa kirja-alalla lukuun ottamatta nuoruudessa hankittua koulutusta ja kokemusta psykiatrian ja lastensuojelun puolelta.

Lasse Mitronen Aalto-yliopisto

KTT Lasse Mitronen toimii työelämäprofessorina (professor of practice) Aalto-yliopisto Kauppakorkeakoulussa. Tätä ennen hän on työskennellyt Keskossa 24 vuotta mm. liiketoimintakonseptien kehittämisessä sekä yrityssuunnittelun ja strategisen kehittämisen johtajana.

Hänellä on pitkäaikainen kokemus kaupan ja palveluiden liiketoiminnasta sekä liiketoiminnan kansainvälisestä tutkimus- ja kehittämistoiminnasta. Lasse on toiminut Tampereen Palveluinnovaatiokeskuksen johtajana (2010-2013) ja Tekesin palveluliiketoimintaan panostaneen Serve -ohjelman johtoryhmän puheenjohtajana 2007-2013. Tällä hetkellä hän tutkii mm. globaaleja markkinapaikkoja ja verkkokauppoja sekä asiakasarvon tuottamista.

Markus Varsikko Dash Retail Consulting

Markus on työskennellyt performancemarkkinoinnin parissa 20-vuotta, josta viimeiset kolme vuotta Lontoossa Omnicom Media Groupin EMEA johtajana. Suomeen paluun jälkeen hän on perustanut konsultointitoimiston, joka auttaa yrityksiä menestymään Amazonissa.

Tuomas Teinilä Via Esca

Yrittäjä, Via Esca Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja. Tuotteiden ja palveluiden markkinoinin ja myynnin ammattilainen. Ennen siirtymistään startup-yrittäjäksi, Tuomas toimi mm. Terveystalon markkinointijohtajana, RedBull:in maajohtajana ja Toinen Helsinki Oy:n toimitusjohtajana.

Tiina Karppinen Grano

Tiina Karppinen on Granon markkinointijohtaja, joka ei halua pysyä lestissään. Aiempi kokemus pöydän toiselta puolelta auttaa ymmärtämään markkinointi- ja viestintätoimistojen haasteita. Laadukas markkinointi kommunikoi yrityksen strategiaa niin sisäisille kuin ulkoisille sidosryhmille ja on osana kasvattamassa myynnin lisäksi koko yrityksen arvoa.