Markku Mäenpää2nd Opinion

Markku vastaa seminaarikokonaisuudesta tuttuun tapaan, nyt jo kuudetta kertaa. Markun pitkä kokemus vähittäiskaupasta, ketjunohjauksesta ja brändin rakentamisesta näkyy sekä seminaarin teemoissa että puheenvuorojen sisällöissä. Seminaarin puheenjohtajan roolissa hän varmistaa vuorovaikutteisen ja hedelmällisen keskustelun puhujien ja yleisön välillä.

Kari LuotoPäivittäistavarakauppa ry

Kari toimii Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) toimitusjohtajana. Ennen nykyistä tehtäväänsä Luoto on tehnyt pitkän uran kaupan alalla Suomen Lähikauppa Oy:n ja Tradeka Oy:n palveluksessa. PTY edustaa päivittäistavarakaupan alaa yhteiskunnallisessa keskustelussa. PTY:n tavoitteenamme on mm. purkaa päivittäistavarakaupan toimialaan liittyviä kilpailun esteitä.

Mika SutinenMusti ja Mirri

Mika Sutinen on toiminut Musti Group:in toimitusjohtajana vuodesta 2010. Sitä ennen Mika oli vähittäiskaupan tavarantoimittajan roolissa Best Friend Group:in toimitusjohtajana, sillä uralla vuodesta 1997-2010. Mika on viettänyt koko työuransa vähittäiskauppaympäristössä, joko itse vähittäiskaupan tai tavarantoimittajien parissa. Arkityön ohessa hän toimii mm. Luhdan, SGN Group:in ja Saurum Oy:n hallituksen jäsenenä/puheenjohtajana.

Tomi Järvenpää Verso Food

Tomi Järvenpää toimii kotimaisesta härkäpavusta valmistetuista Härkis- ja Fava Mill-tuotteista tunnetun Verso Food Oy:n toimitusjohtajana. Tomi on aiemmin työskennellyt muun muassa elintarvikeyhtiö Raisiossa, jossa hän on vastannut kansainvälisestä ruokaliiketoiminnasta.

Johanna VirtanenKokosom Eyewear

Johanna on yrittäjä, tuotekehittelijä ja markkinoija, jolla on taipumus päätyä sinne missä teknologia muuttaa ostokäyttäytymistä ja liiketoimintamalleja. Johannan tausta on yritysten rakentamisessa, tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä sekä markkinoinnissa. Johanna luotsaa kotimaista 3D-tulostettuja silmälaseja myyvää Kokosom Eyewear –yritystä, ja seuraa mielenkiinnolla, miten 3D-tulostus muokkaa pikkuhiljaa kuluttajatuotteidenkin toimitusketjun jokaista vaihetta.

Antti SyvaniemiHouston Analytics

Antti Syväniemi on Houston Analytics Oy:n toimitusjohtaja. Antilla on lähes 20 vuoden mittava työura, jossa yhteinen nimittäjä on ollut tiedon hyödyntämisen kehittäminen. Hän on työskennellyt useissa eri johtotehtävissä mm. liiketoiminnan kehityksen, asiakasymmärryksen ja tuoteryhmäjohtamisen parissa. Hänen ydinosaamistaan ovat asiakastietoon perustuvat johtamismallit ja strategiaprosessit.

Antti on haluttu puhuja niin yliopistoissa kuin alan tapahtumissakin. Hän on myös kirjoittanut useita artikkeleita ja kirjan koskien liiketoimintatiedon hallintaa, analytiikan hyödyntämistä ja tiedolla johtamista.

Annukka Pokki Grano

Annukka  tuntee myymäläratkaisut ostajan ja myyjän näkökulmasta. Vuosien kokemus pöydän molemmilta puolilta takaa vahvan näkemyksen kokonaisuuteen. Annukka on suunnitellut myymälätoteutuksia brändinäkökulmasta yhdessä kaikkien Suomen retail-toimijoiden kanssa ja nyt hän toimii Granolla keskiöön nostetun myymäläpalveluiden liiketoimintajohtajana. Hän jos kuka tietää, miten vaativat suunnitelmat toteutetaan myös käytännössä.

Jani HalmeToinenPHD

ToinenPHD:n luovaa johtajaa Jani Halmetta pidetään innovatiivisen mediakäytön edelläkävijänä Suomessa. Halme on palkittu maamme kaikkien keskeisimpien markkinointipalkintojen lisäksi digikisa Grand Onen elämäntyönpalkinnolla 2016 ja Suurella journalistipalkinnolla 2017. Hän on erittäin kysytty luennoitsija ja suosittu kolumnisti muun muassa Kauppalehdessä.

Sallamaari Muhonen Netprofile Finland

Netprofile Finlandin viestintäkonsultti ja partneri Sallamaari Muhonen on digitaalisen viestinnän konkari ja podcast-ääni. Vähittäiskaupan kenttään vaikuttavia päätöksiä Sallamaari tekee HOK Elannon hallituksen jäsenenä ja viime aikoihin asti myös Helsingin historiallisia kortteleita elävöittävän kiinteistökehittäjä Helsingin Leijona Oy:n hallituksessa.

Kaisa Nick Google

Industry Manager Kaisa Nick vastaa Suomen Googlella retail-toimialasta. Kaisa on viimeisen 10 vuoden aikana työskennellyt digitaalisen markkinoinnin ja tuotekehityksen parissa niin asiakkaan, mainostoimiston, start-upin kuin mediankin edustajana ja on tällä hetkellä erityisen innoissaan dataohjautuvista markkinointistrategioista tavoitteenaan auttaa suomalaisia kaupan alan toimijoita virittämään digistrategiansa uudelle tasolle Googlen ratkaisujen avulla.

Maiju FerneliusPosti

Maiju tuntee miten tavoitetaan kaikki suomalaiset. Hänellä on laaja kokemus viestien ja tavaroiden toimittamisesta kuluttajille ja yrityksille, missä on näkynyt vahvasti kuluttajakäyttäytymisen muutos digitaalisten vaihtoehtojen lisääntyessä. Nykyisessä tehtävässään hän vastaa Postin kirje- ja suoramarkkinointipalveluista.

Anna Hoskonen Pentagon Design

Anna Hoskonen on toiminut kohta kymmenen vuoden ajan konsepti- ja tilasuunnittelijana Pentagon Designilla monipuolisissa projekteissa, joissa asiakaskokemus on lähes poikkeuksetta fokuksessa. Erottuvien luovien ratkaisuiden rinnalla hän peräänkuuluttaa aidosti käyttäjälähtöistä suunnittelua ja asiakkaan maailman ymmärtämistä lähtökohdaksi onnistuneelle konseptisuunnittelulle. Hoskosen asiakkaisiin lukeutuvat monet vetovoimaiset suomalaiset brändit kuten Kone, Tikkurila, Kekkilä ja Framery.

Tatu Malmström Pentagon Insight

Tatu Malmström on Pentagon Insightin toimitusjohtaja ja toinen perustajista. Kohderyhmien elintapojen muutosten tunnistaminen ja ennakointi, sekä niiden kääntäminen kaupallistettaviksi konsepteiksi on hänen erityisalaansa. Kun projekteissa kertyvä insight yhdistetään organisaation tavoitteisiin, luodaan pohja tulevaisuuteen katsovalle liiketoiminnan kehitykselle. Tatu on työskennellyt monilla markkinoilla sekä toimialoilla julkispalveluista raskasteollisuuteen, palveluihin sekä kuluttajabrändeihin.

Sami Karhunen OP New Commerce and Payments

Sami Karhunen on maksamisen, kaupan ja digitalisaation visionääri sekä positiivisen disruption puolestapuhuja ja herättelijä. Sami työskentelee OP:n kaupankäynnin palveluissa kehitysjohtajana.