Keskiviikko 25.11. klo 9.45 - 16.45

Klo 10.00

Mari Kiviniemi Kaupan liitto

Kaupan näkymät koronakriisin jälkeen

  • Miten koronakriisistä on toivuttu?
  • Miltä näyttää suomalaisen kaupan tulevaisuus verkkokaupan lisääntyessä?
  • Miten varmistetaan suomalaisen kaupan kilpailukyky?

Klo 10.45

Tommi Tervanen Kotipizza Group

Petteri Parta Red Bull Finland

Arto Sivonen Måndag

Anssi Järvinen Oy Anssi Järvinen Ab

Vähittäiskaupan asiantuntijapaneeli

Suuri osa sekä tuote- että palvelulanseerauksista Suomessa epäonnistuu totaalisesti. Miksi näin tapahtuu ja miten lanseeraukset tulisi suunnitella, että niihin sijoitetut pääomat tuottaisivat ja toisivat lisäarvoa koko kaupan arvoketjulle? Miten tämän päivän lanseerauspäätökset syntyvät?

  • Mitkä kaupan arvoketjun osa-alueet tulee huomioida ja miten?
  • Milloin lanseeraus voidaan katsoa onnistuneeksi?
  • Miten huomioidaan lanseerauksen jälkeinen aika lanseerauksen suunnittelussa?

Klo 13.30

Kuva: Iiro Immonen Tiia Palvimo Telia

Uusi normaali - ymmärrys liikkumiskäyttäytymisen muutoksesta on nyt entistäkin tärkeämpää.

Klo 14.15

Teppo Juuvinmaa Kulma Creative

Mitä tehdä kun brändin lojaliteetti laskee ja ihmisen kokeilunhalu kasvaa?

  • Tuote on kuningas näkökulmasta riippumatta
  • Mitä tarkoitetaan informaation ja emootion liitolla?
  • Kuinka vaikuttavuuden voi maksimoida ostopäätöstilanteissa?

Klo 15.15

Jenna Mäntynen Futures Platform

Miten tunnistaa liiketoimintamahdollisuudet ennakkoon? Miten varmistaa, että olemme varautuneet paremmin, kun uusi kriisi koittaa?

Maailma muuttuu yhä nopeammin ja muutokset ovat monisyisiä sekä kompleksisia. Organisaatiot pienistä isoihin tarvitsevat kykyä katsoa tulevaisuuteen ja tunnistaa sen uhkia ja mahdollisuuksia. Kriisitilanteet luovat painetta, mutta myös tilaisuuden uudistua sekä löytää uusia liiketoiminta-alueita.

  • Miten olla valmistautuneempi jatkossa?
  • Miten tunnistaa tulevia mahdollisuuksia jo ennakkoon?
  • Mikä ero on ennakoinnilla ja ennustamisella, ja mikä on niiden hyöty?

Klo 15.45

Jone Korpi Idea Markkinointi

Brändin rikastaminen ja new age -metodiikka

  • Hetkeksi ulos brändityön standardeista
  • Brändistrategia vai brändin rikastaminen?
  • Sisältö on edelleen kuningas, vaikka relevantit kanavat ovatkin muuttuneet
  • Taktisen mainonnan rooli tämän päivän keinovalikoimassa

Klo 16.15

Markku Mäenpää What´s Going On In Retail®

Category Management Masterclass Disruption Volume 2

Koronapandemia ei ollut virologeille mikään yllätys. Sen sijaan myynnin- ja tuotonrakenteen muutokset tulivat sekä kaupalle että tavarantoimittajille yllätyksinä.

  • Koronapandemian vaikutukset tuoteryhmäjohtamisen prosessiin ja sen vaiheisiin
  • Miten kävi kaupan ja tavarantoimittajien välisen yhteistyön?
  • Millä tavoin eri tuoteryhmien rooleja ja strategioita pitää nyt muuttaa, vai pitääkö?

Torstai 26.11. klo 9.00 - 16.30

Klo 9.00

Annika Lundström Vapa Media

Maailma muuttuu nyt nopeammin kuin osasimme ehkä koskaan odottaa. Ihmisten käyttäytyminen muuttuu, eikä vähiten kuluttamisen alueella. Verkkokaupan osuus kasvaa, hintakilpailu kiristyy, ja kivijalka kuolee? Ei välttämättä, sillä menestyviä yrityksiä tuntuu yhdistävän yksi sana: asiakaskokemus. Kuinka saada kivijalka ja digitaaliset kanavat puhumaan samaa kieltä? Millä kaikella tekemisellä asiakaskokemusta tulisi ja johtaa, ja millä kaikella me sitä päädymme johtamaan?

Klo 9.45

Juhana Rintala Ruokaboksi

Arhi Kivilahti Ada Insights

Markku Mäenpää QnA

Hannu Aaltonen K-Citymarket Kupittaa

Minna Cousins Vaasan Oy

Suuri ruoan verkkokauppakeskustelu

Ruoan verkkokauppa on Suomessa voimakkaassa kiihdytysvaiheessa, mutta kuinka kauan. Voisivatko tavarantoimittaja-brändit edesauttaa ruoan verkkokaupan toimijoita kasvun vauhdittamisessa, vai pärjäävätkö ruoan verkkokauppiaat omillaan? Ruoan verkkokaupan algoritmit ja muu data antavat vastauksen kysymyksiin mitä, miten ja kuinka paljon, mutta yksi keskeisimmistä kysymyksistä jää vaille vastausta. Miksi?

Klo 11.00

Aleksi Salminen Kauppakeskus REDI

Kaupunkisuunnittelun malliesimerkki vai ostovoimaa odotteleva kauppakeskus?

  • Miten kauppakeskusta lähdetään ajamaan ylös rakenteilla olevan kaupunginosan keskellä?
  • Mitä murroksella tarkoitetaan, miten sitä hallitaan ja miten sillä johdetaan?
  • Kuinka kauppakeskus-brändin ydin syntyy ja miten se kehittyy?

Klo 11.30

Anna Sorainen Briiffi & Ground Communications

Rakastu kritiikkiin!

Mihinkään ei ole niin helppo rakastua kuin omiin mielipiteisiin. Jos niitä rakastaa, ei näe eikä kuule muuta. Kritiikki on palautetta, ja ilman sitä mennään sokkona. Kritiikillä voi kehittää ja kehittyä, ilman ei. Myhäilyllä ei muuteta mitään. Kaupan alan toimijoilla on valtava vastuu kuluttajille, ja ala voi kärsiä vielä kauan kuluttajien menetetystä turvallisuudentunteesta.

Siinä esimerkkejä Annan kollegoiden vastauksista kysymykseen, miksi vähittäiskaupan toimijoiden tulisi rakastaa kritiikkiä. Vastaukset tulivat slackissä vartissa, tunteen palolla.

Rakkaus kritiikkiä kohtaan vaatii rohkeutta, peiliä ja raivorehellisyyttä. Se vaatii tarkkaa ja analyyttistä katsetta ympäröivään todellisuuteen. Se vaatii fokusta sekä omaan napaan että kaukaisuuteen. Se on paras vakuutus kriisien ennakoinnissa ja maineuhkien tunnistamisessa. Anna auttaa sukeltamaan syvään päähän ja haastaa sinut tunnistamaan oman maisemasi maineuhat ja mahdollisuudet.

  • Modernin kritiikin muotokuva
  • Mitkä ovat vähittäiskaupan tärkeimmät mainetekijät juuri nyt?
  • Mitä raivorehellisyys tarkoittaa ja mitä sillä voidaan saavuttaa?
  • Mitkä ovat voittavan toimijan teesit 20-luvun kaupassa?

Klo 13.30

Eka Ruola Vincit Now

Markkinoinnin uudet 4P:tä

  • Uusi viitekehys modernille markkinoinnille
  • Miten uudet 4P:tä käyttäytyvät retailin näkökulmasta?
  • Markkinoinnin merkityksen kohoaminen

Klo 14.00

Anu Muurinen Accenture

Retail Loyalty Benchmarking – the benefits, mechanics and customer appeal.

Moving from ‘something for everyone’ to ‘everything for someone’ - a loyalty program is an effective way of differentiating a proposition from rivals and enhancing brand values. Loyalty programs are especially important for retailers selling predominantly branded products or commodity items (e.g. grocers). What are the different succesful models from theglobal arena, how has Lidl Plus changed the retail loyalty in Finland and what is the expected impact of Amazon Prime to the Loyalty Mindsets of Finnish customers?

Klo 15.15

Annukka Pokki ZetaDisplay

Katsaus retailin tulevaisuuteen

  • Miten digitaalisuus ja koneäly tulevat näkymään myymälän toiminnoissa ja kuluttajan asioinnissa
  • Miten fyysinen myymälä elää ajassa
  • Millaiset arvot ohjaavat kuluttajaa vähittäiskaupassa
  • Isoveli valvoo – uhka vai mahdollisuus?
  • Digitaalisen sisällön mahdollisuudet

Klo 16.00

Markku Mäenpää Merkantics

PRIVATE LABEL INDEX FINLAND - VUOSISUUNNITTELUN UUSI AIKA

  • Kuinka paljon kaupan omien merkkien ja markkinajohtaja-brändien arvo-osuudet eri kategorioissa tulevat muuttumaan seuraavan kahden vuoden aikana?
  • Miten PRIVATE LABEL INDEX -dataa voi hyödyntää tavarantoimittajien ja kaupan välisessä vuoropuhelussa
  • Onko vihdoin koittanut aika, jolloin peruutuspeiliin katsominen päättyy?