Seminaarin laajempi ohjelmakokonaisuus valmistuu elo-syyskuun aikana, jolloin myös lisää puhujia, päiväkohtaiset esitykset ja kellonajat julkaistaan.

Mari Kiviniemi Kaupan liitto

Kaupan näkymät koronakriisin jälkeen

  • Miten koronakriisistä on toivuttu?
  • Miltä näyttää suomalaisen kaupan tulevaisuus verkkokaupan lisääntyessä?
  • Miten varmistetaan suomalaisen kaupan kilpailukyky?

Tommi Tervanen Kotipizza Group

Petteri Parta Red Bull Finland

Antti Viertola Analyysiverstas

Arto Sivonen Måndag

Vähittäiskaupan asiantuntijapaneeli

Suuri osa sekä tuote- että palvelulanseerauksista Suomessa epäonnistuu totaalisesti. Miksi näin tapahtuu ja miten lanseeraukset tulisi suunnitella, että niihin sijoitetut pääomat tuottaisivat ja toisivat lisäarvoa koko kaupan arvoketjulle? Miten tämän päivän lanseerauspäätökset syntyvät?

  • Mitkä kaupan arvoketjun osa-alueet tulee huomioida ja miten?
  • Milloin lanseeraus voidaan katsoa onnistuneeksi?
  • Miten huomioidaan lanseerauksen jälkeinen aika lanseerauksen suunnittelussa?

Anna Sorainen Briiffi & Ground Communications

Rakastu kritiikkiin!

Mihinkään ei ole niin helppo rakastua kuin omiin mielipiteisiin. Jos niitä rakastaa, ei näe eikä kuule muuta. Kritiikki on palautetta, ja ilman sitä mennään sokkona. Kritiikillä voi kehittää ja kehittyä, ilman ei. Myhäilyllä ei muuteta mitään. Kaupan alan toimijoilla on valtava vastuu kuluttajille, ja ala voi kärsiä vielä kauan kuluttajien menetetystä turvallisuudentunteesta.

Siinä esimerkkejä Annan kollegoiden vastauksista kysymykseen, miksi vähittäiskaupan toimijoiden tulisi rakastaa kritiikkiä. Vastaukset tulivat slackissä vartissa, tunteen palolla.

Rakkaus kritiikkiä kohtaan vaatii rohkeutta, peiliä ja raivorehellisyyttä. Se vaatii tarkkaa ja analyyttistä katsetta ympäröivään todellisuuteen. Se vaatii fokusta sekä omaan napaan että kaukaisuuteen. Se on paras vakuutus kriisien ennakoinnissa ja maineuhkien tunnistamisessa. Anna auttaa sukeltamaan syvään päähän ja haastaa sinut tunnistamaan oman maisemasi maineuhat ja mahdollisuudet.

  • Modernin kritiikin muotokuva
  • Mitkä ovat vähittäiskaupan tärkeimmät mainetekijät juuri nyt?
  • Mitä raivorehellisyys tarkoittaa ja mitä sillä voidaan saavuttaa?
  • Mitkä ovat voittavan toimijan teesit 20-luvun kaupassa?

Aleksi Salminen Kauppakeskus REDI

Kaupunkisuunnittelun malliesimerkki vai ostovoimaa odotteleva kauppakeskus?

  • Miten kauppakeskusta lähdetään ajamaan ylös rakenteilla olevan kaupunginosan keskellä?
  • Mitä murroksella tarkoitetaan, miten sitä hallitaan ja miten sillä johdetaan?
  • Kuinka kauppakeskus-brändin ydin syntyy ja miten se kehittyy?

Markku Mäenpää What´s Going On In Retail®

Category Management Masterclass Disruption Volume 2

Koronapandemia ei ollut virologeille mikään yllätys. Sen sijaan myynnin- ja tuotonrakenteen muutokset tulivat sekä kaupalle että tavarantoimittajille yllätyksinä.

  • Koronapandemian vaikutukset tuoteryhmäjohtamisen prosessiin ja sen vaiheisiin
  • Miten kävi kaupan ja tavarantoimittajien välisen yhteistyön?
  • Millä tavoin eri tuoteryhmien rooleja ja strategioita pitää nyt muuttaa, vai pitääkö?

Jone Korpi Idea Markkinointi

Brändin rikastaminen ja new age -metodiikka

  • Hetkeksi ulos brändityön standardeista
  • Brändistrategia vai brändin rikastaminen?
  • Sisältö on edelleen kuningas, vaikka relevantit kanavat ovatkin muuttuneet
  • Taktisen mainonnan rooli tämän päivän keinovalikoimassa

Jenna Mäntynen Futures Platform

Miten tunnistaa liiketoimintamahdollisuudet ennakkoon? Miten varmistaa, että olemme varautuneet paremmin, kun uusi kriisi koittaa?

Maailma muuttuu yhä nopeammin ja muutokset ovat monisyisiä sekä kompleksisia. Organisaatiot pienistä isoihin tarvitsevat kykyä katsoa tulevaisuuteen ja tunnistaa sen uhkia ja mahdollisuuksia. Kriisitilanteet luovat painetta, mutta myös tilaisuuden uudistua sekä löytää uusia liiketoiminta-alueita.

  • Miten olla valmistautuneempi jatkossa?
  • Miten tunnistaa tulevia mahdollisuuksia jo ennakkoon?
  • Mikä ero on ennakoinnilla ja ennustamisella, ja mikä on niiden hyöty?

Juhana Rintala Ruokaboksi

Arhi Kivilahti Ada Insights

Markku Mäenpää QnA

Suuri ruoan verkkokauppakeskustelu

Ruoan verkkokauppa on Suomessa voimakkaassa kiihdytysvaiheessa, mutta kuinka kauan. Voisivatko tavarantoimittaja-brändit edesauttaa ruoan verkkokaupan toimijoita kasvun vauhdittamisessa, vai pärjäävätkö ruoan verkkokauppiaat omillaan? Ruoan verkkokaupan algoritmit ja muu data antavat vastauksen kysymyksiin mitä, miten ja kuinka paljon, mutta yksi keskeisimmistä kysymyksistä jää vaille vastausta. Miksi?