Keskiviikko 27.11. klo 9.00 - 16.30 (aamupalaa klo 8 alkaen)

Mia Ropponen Kesko

Annikki Laine Compensate

Anu Muurinen Accenture

Ira Vainio Telia

Vähittäiskaupan asiantuntijapaneeli

Ilmastonmuutoksen vaikutukset vähittäiskaupan arvoketjun eri osa-alueisiin

  • Hoidetaanko hommat kompensaatiomaksuilla, puiden istutuksilla vai tarvitaanko muutakin?
  • Onko aihe ylipäätään ajankohtainen ja relevantti?
  • Voiko tätä kautta edelleen positioitua erottuvasti vai ollaanko jo kilpailukyvyn ylläpidon alueella?

Lisää paneelin jäseniä julkaistaan lähempänä seminaaria.

Tiia Palvimo Telia

Missä ne asiakkaat oikein liikkuvat?

Kaupan alan kilpailu kasvaa ja asiakasymmärrystä tarvitaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Ei riitä, että tiedetään, missä asiakkaat asuvat, vaan on tärkeä ymmärtää myös missä ja milloin he liikkuvat. Mobiilipaikannusdata tarjoaa tähän uusia näkökulmia vastaamalla mm. näihin kysymyksiin:

  • Millainen on myymälöideni todellinen vaikutusalue?
  • Mille alueille ja mihin kellonaikaan minun tulisi kohdentaa markkinointini?
  • Missä ovat potentiaalisimmat uudet lokaationi?

Kukka-Maria Kiuru Luova suunnittelija

Saatat kysyä: "Kuinka luova leikki voi toimia uusien ideoiden ja luovuuden synnyttäjänä? Miten uutta ajattelua ja hyvinvointia voidaan tuottaa moniaistisen ja haptisen tekemisen avulla? Millaisia ovat inspiroivan ja iloa tuottavan kokemuksen elementit?" Minä vastaan.

  • Luova leikki uusien ideoiden ja luovuuden synnyttäjänä
  • Uutta ajattelua ja hyvinvointia moniaistisen ja haptisen tekemisen avulla
  • Inspiroivan ja iloa tuottavan kokemuksen elementit

Jenni Brisk Brisk Branding

Mitä brändeillä on tarjota ja millaisia keinoja käytettävissä, kun liiketoimintaympäristö, media jakuluttajien käyttäytyminen ovat kaikki muutoksen tilassa? Esittelen tuoreet tutkimustulokset (Consumer Power >< Brand Force, Defining brand equity assets for the empowered consumers, 2019) ja tutkimukseen perustuvan uuden brändinrakentajan mallin, joka tuo lisää näkökulmia ja työkaluja brändin kehittämiseen. Brändissä on voimaa, kun sen valjastaa puhuttelemaan nykykuluttajaa oikealla tavalla!

  • Mistä muodostuu nykykuluttajan valta?
  • Miten brändi luo arvoa?
  • Mitä asioita moderni kuluttaja arvostaa brändeissä?
  • Miten brändivoimaa voidaan hyödyntää vähittäiskaupassa?

Michael Dahl Index House

Private Label Index – kaupan omien merkkien kehitys ja tulevaisuus Ruotsissa

  • Konseptin tausta ja tavoitteet – Private labelit syövät markkinaosuuksia Ruotsissa
  • Konseptin rakenne ja uniikki tulevaisuuteen katsova menetelmä
  • Esittely tämän vuoden Ruotsin Private Label Index tutkimuksesta
  • Päätelmiä Ruotsin kehityssuunnasta

Arttu Salovaara BOND

Simply. Surpricing

  • Sukellus retail designin prosessiin - Case
  • Terveisiä maailmalta - Hello Dubai, Lontoo, Tallinna ja Helsinki
  • Suunnittelufilosofian kulmakivet

Jyrki Sukula

Uuden sukupolven ruokakauppa. Ruokaa, ei pelkästään raaka-aineita.

  • Päivittäistavarakaupan ja ravintolan raja-aidat häviävät ja lopulta katoavat
  • Raaka-aine -lähtöisyydestä ratkaisujen maailmaan
  • Ottaako kasvisruoka keulapaikan pt-kauppojen myynnin rakenteessa?
  • Case: K-Supermarket Tripla

Markku Mäenpää What´s Going On In Retail®

Sanna Pentikäinen Sales Support Finland

Category Management Master Class Disruption

Kaupan ja tavarantoimittajien yhteistyöhön kaivataan asiantuntemusta ja joustoa.

Keväällä 2019 valmistuneen pro gradu -tutkimuksen mukaan kaupan ja tavarantoimittajien välistä yhteistyötä leimaa tehottomuus, manuaaliset prosessit ja datan puute. Yhteistyötä halutaan kehittää avoimemmaksi ja ketterämmäksi erityisesti tiedon jakamisen ja yhtenäisten toimintamallien saralla, mutta intressit kehittämiselle ovat erilaiset.

Pecha Kucha -henkinen tietoisku, jossa kerromme 30 minuutissa kaiken olennaisen kaupan ja tavarantoimittajien välisen yhteistyön nykytilasta, tuoteryhmäjohtamisen käynnissä olevista projekteista ja etenemismalleista. Ymmärrettävästi, inspiroivasti, suomeksi.

Torstai 28.11. klo 9.00 - 17.00 (aamupalaa klo 8 alkaen)

Kati Kivimäki Mall of Tripla

Kauppakeskus vai kaupunkikeskus – joutomaasta kaupunkikulttuurin kodiksi

  • Mall of Triplan tarina – asiakaskeskeinen konseptointi rakennushankkeen ytimessä
  • Kauppakeskusten rooli kaupunkikehityksessä ja ihmisten arjessa

Mall of Tripla avaa ovensa lokakuussa 2019 Helsingin Pasilassa ja tarjoaa yltäkylläisesti elämyksiä, makuja, kulttuuria ja shoppailumahdollisuuksia kaikkien tarpeisiin. Mall of Tripla on liikemäärältään pohjoismaiden suurin kauppakeskus. Kolmen korttelin Tripla-kokonaisuus pitää sisällään juna-aseman, kauppakeskuksen, hotellin sekä toimisto- ja asuintaloja.

Ida Ojanen Siteimprove

Ari-Pekka Saarela Annanpura

Sokean käyttäjän avulla löytyy jyvä

  • Miten pärjätä verkkokaupan kasvavassa kilpailussa?
  • Onko palvelun suunnittelun lähtökohtana asiakas?
  • Onko asiointi helppoa vai vaikeaa?
  • Kun verkkopalvelusi palvelee myös asiakkaita, joille sen käyttö on vaikeinta (extreme-käyttäjät) -> Luot parhaan kokemuksen kaikille käyttäjille.

Jussi Mäntynen Analyysiverstas

Antti Viertola Analyysiverstas

Analytiikka kuuluu kaikille

Miten edistää tiedon parempaa hyödyntämistä organisaatiossa ja osana päätöksentekoa? Miten valjastaa päätöksenteon kannalta olennainen data osaksi yrityksen prosesseja tuottamaan lisäarvoa omaan liiketoimintaan ja asiakkuuksien johtamiseen? Analytiikan hyödyntäminen on jokaisen velvollisuus ja etuoikeus. Analytiikasta saatavat hyödyt on mahdollista tuoda kaikkien käyttöön.

Miten edistää tiedon parempaa hyödyntämistä organisaatiossa ja osana päätöksentekoa? Miten valjastaa päätöksenteon kannalta olennainen data osaksi yrityksen prosesseja tuottamaan lisäarvoa omaan liiketoimintaan ja asiakkuuksien johtamiseen? Analytiikan hyödyntäminen on jokaisen velvollisuus ja etuoikeus. Analytiikasta saatavat hyödyt on mahdollista tuoda kaikkien käyttöön.

Mika Kukkurainen Nordic FoodTech VC

#UusiRuoka muuttaa koko arvoketjun

Pohjoismaiden ensimmäinen uuden ruuan ja ruokateknologian pääomarahasto sijoittaa aloittaviin innovatiivisiin yrityksiin, jotka luovat radikaaleja ratkaisuja muuttaakseen ruuan arvoketjua tehden hyvää yksilölle, yhteiskunnalle ja planeetalle.

Tea Latvala Teatiamo

Dildodiilerin tarina

  • Vaikeuksista voittoon
  • Pääomasijoittajat ja tuotekehityslaina
  • Eri jakeluteiden roolit ja vahvuudet

Balázs Horváth Ultinous

360 degree insights and customer management through AI-powered real-time video analytics

Balázs will highlight the latest developments in in-store video analytics solutions and their implications for retails. They will provide overview on use cases in various retail categories, finally offer a practical guide to assess your own organization's readiness to AI and in-store analytics and outline the roadmap to harness the potential in AI.

Ilona Oksanen WERK Retail

Omnichannel Roadmap - menestyksekkäiden konseptien kivijalka

Kaupan rakenne ja ostamisen psykologia on muuttunut ja maailmamme on perustavanlaatuisesti monikanavainen. Asiakkaan odotukset kasvavat ja samalla kivijalka valmistautuu uuteen rooliinsa. Hyppää mukaan Omnichannel Roadmappiin ja kuule kuinka ottaa täydet tehot saumattomista retailin konsepteista ja visuaalisesta toteutuksesta.

Anu Muurinen Accenture

Vastuullinen Vähittäiskauppa

Olemme siirtyneet vastuullisen vähittäiskaupan aikakauteen, jossa kuluttajat ovat entistä ympäristö- ja sosiaalisesti tietoisempia - siirtyen sellaisten brändien asiakkaiksi, jotka eivät vain puhu vastuusta, vaan osoittavat sen liiketoimintatapojensa kautta. Jälleenmyyjille tämä tarkoittaa tuotteiden, palveluiden ja liiketoiminnan suunnittelua vastuullisten aloitteiden ympärille.

Accenturen tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan 45% kuluttajista ilmoitti tekevänsä jouluostoksia todennäköisemmin vähittäiskauppiaiden kanssa, jotka toimivat vastuullisesti liiketoimintatapojensa ja työolojensa suhteen. Lisäksi puolet vastaajista kertoi, että nopean toimituksen kielteisten ympäristövaikutusten vuoksi he valitsevat toimitusvaihtoehdon, jolla on vähemmän ympäristövaikutuksia.

Markku Mäenpää What´s Going On In Retail®

Carte blanche – Vapaat kädet vai avoin valtakirja?

Päädyin Carte blanche -näytöksessäni kokonaisuuteen, jonka keskiössä ei ole kuluttaja, eikä shopper, vaan ihminen. Ihminen siksi, koska tunnetusti markkinointiviestinnän tehtävänä on tehdä vaikutus – ihmiseen. Ihmisen vaikuttuminen sekä alentaa myynnin kustannuksia että helpottaa brändien ja vähittäiskaupan työtaakkaa. Kysymys on viime kädessä ihmisten ajasta, resursseista ja rahasta.

Valitsin näytökseen mukaan sellaisia mainoselokuvia, jotka ovat tehneet minuun vaikutuksen sekä vähittäiskaupan että markkinointiviestinnän ammattilaisena ja ennen kaikkea ihmisenä. 35 vuotta on jo sellainen ajanjakso, jona aikana on ehtinyt vaikuttuakin. Nauttikaa elokuvista.