**Esitysten ja paneelien ajankohdat saattavat vaihtua.
Keskiviikko 19.3.
KLO 08.00
Ilmoittautuminen ja kevyttä aamupalaa.
KLO 09.00

Merkantics
Seminaarin avaussanat.
KLO 09.15

Skissi
Myymälämuotoilu ja hypnoestetiikka
- Ostokäyttäytymisen muutos ja ennakointi
- Kaupalliset trendiennusteet ja ilmiöt
- Asiakaskokemus ammentaa alitajunnasta – hypnoestetiikan metodit
- Kivijalkamyymälän vallankumous: Museomyymälät suunnannäyttäjinä
KLO 10.00

ZetaDisplay Group
”Experimental Store Design”
- Creating immersive customer experiences
- The role of digital signage in transforming store design
- Enhancing storytelling through dynamic content
KLO 10.45

Merkantics
Mitkä olivat vuoden 2024 TOP 10 -myymäläkonseptit maailmassa? Mikä niitä yhdistää?
- Tuoteryhmäjohtamisen ja brändien symbioosi
- Tekninen arkkitehtuuri, myymälämuotoilun hypnoestetiikka vai niiden yhdistelmä?
- Kannattaako kohderyhmän näkemyksiä ylipäätään hyödyntää vai mennäkö strateginen ennakointi edellä?
KLO 11.15

TILAMAR
Onnistunut myymäläkokemus hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella
– Suunnittelun ja toteutuksen merkitys asiakaskokemuksessa
– Mitkä ovat myymäläsuunnittelun sudenkuopat ja miten ne pystytään välttämään?
– Pyydetäänkö anteeksi remonttia vai hehkutetaanko tulevaa?
KLO 12.00
Lounas.
13.00

Tilamar

Skissi

Merkantics

Suomalainen Kirjakauppa
Onnistunut myymäläkokemus toimivalla yhteistyöllä
Paneeli.
– Mitkä ovat yhteistyön osapuolet ja mitä kultakin odotetaan?
– Tekninen arkkitehtuuri vs. mieleenjäävä asiakaskohtaaminen
– Kuluttajan rooli yhteistyöprosessissa
KLO 13.40

Perjantai

Merkantics

Sakea
Kuinka brändini pitäisi puhutella GEN Z-kohderyhmää?
Kuinka synnyttää brändille tapa puhua ja käyttäytyä, kun kohderyhmänä on Z-sukupolvi? Brändi, joka kuuntelee aktiivisesti Z-sukupolven mieltymyksiä, synnyttää vahvaa lojaliteettia kohderyhmän keskuudessa.
SUPER-TIETOISKU
- Mikä ihmeen GEN Z?
- Z-sukupolven osto- ja mediakäyttäytyminen
- GEN Z, brändit ja retail
- Case
14.15
Iltapäiväkahvi.
KLO 14.45

55 RISE & SHINE
Ikätasa-arvosta Suomen kansantalouden ja vähittäiskaupan liiketoiminnan pelastaja
- 55 RISE & SHINE. Mistä on kysymys?
- Miten ikätasa-arvo voi synnyttää kilpailuetua vähittäiskaupalle?
- Työ- ja elämänkokemus johtamisen välineenä.
- Ikä tuottavuuden kirittäjänä.
KLO 15.30

55 RISE & SHINE

Kaupan liitto
Paneelikeskustelu Reetta Rajalan esityksen jatkoksi. Voiko ikätasa-arvo vahvistaa vähittäiskaupan liiketoiminnan kilpailukykyä? Onko siinä aineksia kilpailuedun synnyttämiseen?
KLO 16.00
Ensimmäinen seminaaripäivä päättyy.
Torstai 20.3.
KLO 08.00
Ilmoittautuminen ja kevyttä aamupalaa.
KLO 08.50

ToinenPHD
Luovuuden ja datan palkittuja liittoja Cannesista ja kotimaasta
Jani käy esityksessään läpi luovan tuloksellisia töitä datan ja luovuuden toisiaan rikastavasta yhdistämisestä meillä ja muualla.
KLO 09.30

Commercial Leadership
Tiedolla johtamisen merkitys liiketoiminnan ohjaajana
- Miksi se on tärkeää?
- Mistä elementeistä tiedolla johtamisen kulttuuri syntyy, mitä se edellyttää organisaatiolta ja mitä se tarkoittaa käytännössä?
- Kuinka kulttuurin onnistumista voidaan mitata ja mitä tavoitteita sille voidaan asettaa? Miten sitä toteutetaan lisäarvoa tuottavasti?
KLO 10.00

Crowst
Ostajan näkökulma – Shopperin mielessä
Shoppereiden DNA: konteksti
Ostamisen triggerit kaupoissa ja myyntipisteissä
Laadullinen tieto myymälätoteutuksen tukena
KLO 10.40

Analyysiverstas
Datasta tekoihin
- Datamarkkinan kehitys ja haasteet: Datamäärän kasvaessa yrityksissä herää huoli siitä, miten datainvestoinnit saadaan tuottamaan konkreettista arvoa ja miten datan avulla voidaan tehdä parempia liiketoimintapäätöksiä.
- Tiedolla johtamisen kulttuuri: Kilpailuetu syntyy vain, jos organisaatio ja johto sitoutuvat datan hyödyntämiseen selkeillä tavoitteilla ja riittävillä resursseilla. Tiedolla johtaminen vaatii sitoutumista sekä osaamisen ja kyvykkyyksien jatkuvaa kehittämistä.
- Analytiikan tulevaisuus päivittäistavarakaupassa: Datan rikastaminen, tekoälyn hyödyntäminen ja master datan hallinta tarjoavat mahdollisuuksia innovatiiviseen brändien ja kategorioiden johtamiseen. Tämä voi johtaa uudenlaiseen yhteistyöhön kaupan ja teollisuuden välillä sekä kilpailuedun syntymiseen.
KLO 11.15

S-ryhmä

Commercial Leadership

Vaasan

Analyysiverstas

Crowst
Keynote -puheenvuorojen jatkoksi käydään paneelikeskustelu.
Tiedolla johtamisen kulttuuri, historiadatan analysointi, strateginen ennakointi vai niiden summa?
- Kaupan ja tavarantoimittajan välisen yhteistyön merkitys tiedolla johtamisessa
- Mitä tiedolla johtamisen kulttuuri edellyttää kaupan ja tavarantoimittajien organisaatiorakenteelta?
- Onko data kauppatavaraa vai kulttuuriteko?
KLO 12.00
Lounas.
KLO 13.00

Framtid
Miten strateginen ennakointi auttaa vähittäiskauppaa ja brändejä kasvun kirittäjänä?
Puheenvuorossaan Satu puhuu strategisen ennakoinnin hyödyntämisestä kestävän kasvun kirittäjänä.
Strateginen ennakointi auttaa yrityksiä tunnistamaan mahdolliset tulevat trendit ja muutokset asiakkaissa ja markkinoilla, mikä mahdollistaa aktiivisen ja tietoon perustuvan päätöksenteon kestävän kasvun saavuttamiseksi.
KLO 13.15

Q-Factory
Asiakaskokemus 2.0: Verkkokaupan asiakaskokemuksen vallankumous.
Verkkokauppa ei ole vain tila ostoksille; se on elämys, joka voi rakentaa tai rikkoa asiakassuhteita. Mutta mikä todella määrittelee erinomaisen verkkokauppakokemuksen?
Asioinnin sujuvuus ja joustavuus ovat avaintekijöitä, mutta se ei riitä! Verkkokauppojen on ymmärrettävä asiakkaidensa henkilökohtaiset ominaisuudet, digitaidot, käyttötavat, laitteet ja käyttötilanteet. Tämä asiakaslähtöinen lähestymistapa on kilpailuetu, joka erottaa menestyvän verkkokaupan muista.
Eikä unohdeta saavutettavuutta! Laadukas verkkokauppa on kaikkien ulottuvilla – se huomioi asiakkaita erilaisista taustoista ja tarpeista, varmistaen että jokainen voi nauttia huipputason ostoskokemuksesta.
Liity mukaan, kun sukellamme syvälle asiakaskokemuksen saloihin: mitä se todella tarkoittaa, mistä se koostuu ja ennen kaikkea – miten voimme yhdessä nostaa verkkokauppasi uudelle tasolle?
KLO 14.00
Iltapäiväkahvi.
KLO 14.30

Framtid

Q-Factory

Merkantics

Haaga-Helia
Minkälainen on sellaisen verkkokaupan asiointikokemus, jossa yhdistyvät saavutettavuus, helppokäyttöisyys, inspiroivuus ja kaupallisuus?
Paneeli.
Miten verkkokauppiaat saadaan motivoitua kehittämään verkkokauppansa joustavammaksi asiakaskokemukseksi?
Briefasimme kolmen ammattikorkeakoulun opiskelijat miettimään ”MINKÄLAINEN ON SELLAISEN VERKKOKAUPAN ASIOINTIKOKEMUS, JOSSA YHDISTYVÄT SAAVUTETTAVUUS, HELPPOKÄYTTÖISYYS, INSPIROIVUUS JA KAUPALLISUUS.”
Mukana Haaga-Helia Suomesta, OTH Amberg-Weiden Saksasta ja Thomas More Belgiasta. Opiskelijoista muodostettiin 13 tiimiä, jotka esittelivät meille näkemyksensä joulukuussa 2024.
Esittelemme parhaat insightit ja keskustelemme aiheen ympärillä.
KLO 15.15

Kesko

S-RYHMÄ

Kauppakeskus Mylly

Raisio

Suomalainen Kirjakauppa
What´s Going On In Retail -seminaarissa julkistetaan vuoden 2024 Retail-Markkinointiteko Suomessa.
Syksyllä 2024 lanseerattu seminaarin oheistapahtuma ottaa rohkeasti paikan suomalaisten retail-markkinoinnin tekijöiden mielissä. Tavoitteena on nostaa retail-markkinoinnin tasoa, puhuttelevuutta, tuloksellisuutta, sekä sisällön ja visuaalisuuden laatua suomalaisessa retail-markkinointikentässä.
Ehdotuksia ruotivat ja näkemyksiään antavat suomalaisen retail-markkinointikentän kokeneet tekijät ja asiantuntijat kaupan, tavarantoimittajien ja suunnittelutoimistojen näkökulmista.
Retail-markkinointiteko on nimenomaan teko, ei siis pelkkää puhetta. Teoilla on aina merkityksensä, mutta myös seurauksensa. Kyseessä voi olla esimerkiksi kampanja, markkinointiviestinnän konsepti, pakkausdesign, retail design -ratkaisu, myymälämateriaalikokonaisuus, myymäläkonsepti tai retail-strateginen viitekehys.
Ohjeet ehdotusten lähettämisestä julkaistaan joulukuun 2024 aikana.
16.30
Toinen seminaaripäivä päättyy.