Markku Breider

Markku Breider – Kokenut kaupallisen johtamisen ja tiedolla johdetun liiketoiminnan asiantuntija

Markku Breider on kaupallisen johtamisen ammattilainen, jolla on yli 30 vuoden kokemus myynnin, markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen johtotehtävistä. Hänellä on vahva näyttö liiketoiminnan kasvattamisesta, markkina-aseman vahvistamisesta ja uusien toimintamallien juurruttamisesta eri toimialoilla. Markun ydinosaamista on tiedolla johdettujen strategioiden rakentaminen ja käytäntöön vieminen – ymmärrys siitä, miten tiedon ja osaamisen systemaattinen hyödyntäminen ohjaa päätöksentekoa, parantaa kaupallista suorituskykyä ja luo kestävää kilpailuetua.

Uraansa aikana Markku on työskennellyt toimitusjohtajana, maajohtajana sekä myynti- ja markkinointijohtajana FMCG-, vähittäiskauppa-, lääke- ja pelialalla. Lisäksi hänellä on laaja kokemus johdon konsultoinnista ja hallitustyöskentelystä, mikä on vahvistanut hänen strategista sekä muutosjohtamisen osaamistaan.

Tällä hetkellä Markku vastaa Fazerilla Sales Excellencesta ja data-analytiikasta, roolissa, jossa yhdistyvät kaupallisen liiketoiminnan johtaminen ja tiedolla johtamisen kulttuurin rakentaminen. Hän edistää myynnin tehokkuutta ja päätöksenteon laatua hyödyntämällä dataa ja analytiikkaa globaalisti. Tätä ennen hän johti Houston Analytics Oy:ssä AI- ja ML-vetoisia analytiikka- ja kategoriajohtamisen hankkeita, jotka tukivat erityisesti kuluttajatuote- ja vähittäiskauppayrityksiä operaatioiden optimoinnissa, päätöksenteon nopeuttamisessa ja kilpailukyvyn parantamisessa.

Aiemmin urallaan Markku on toiminut muun muassa Fintoto Oy:n toimitusjohtajana, jossa hän modernisoi yhtiön liiketoiminnan, sekä Tiimari Oyj:n johtoryhmässä ja useissa avaintehtävissä Procter & Gamblella (P&G). P&G:llä hänet palkittiin merkittävästä markkinakasvun vauhdittamisesta ja operatiivisen osaamisen kehittämisestä. Hänen erikoisosaamistaan ovat Category Management, asiakkuudenhallinta, strateginen suunnittelu sekä kaupallisten tiimien johtaminen.

Markku on vakuuttunut siitä, että liiketoiminnan menestys nykyisessä datavetoisessa ympäristössä perustuu kykyyn hallita, jakaa ja hyödyntää tietoa tehokkaasti. Hän on sitoutunut rakentamaan tiedolla johtamisen ja osaamisen jakamisen kulttuuria, joka tukee organisaatioiden kasvua, ketteryyttä ja pitkäjänteistä kilpailuetua.