What´s Going On In Retail -seminaarin yhteydessä julkistettiin vuoden 2024 Retail-Markkinointiteot Suomessa.

Syksyllä 2024 lanseerattu seminaarin oheistapahtuma ottaa rohkeasti paikan suomalaisten retail-markkinoinnin -tekijöiden mielissä. Tavoitteena on nostaa retail-markkinoinnin tasoa, puhuttelevuutta, tuloksellisuutta, sekä sisällön ja visuaalisuuden laatua suomalaisessa retail-markkinointikentässä.

Ehdotuksia ruotivat ja näkemyksiään antoivat suomalaisen retail-markkinointikentän kokeneet tekijät ja asiantuntijat kaupan, tavarantoimittajan ja suunnittelijan näkökulmasta.

Retail-markkinointiteko on nimenomaan teko, ei siis pelkkää puhetta. Teoilla on aina merkityksensä, mutta myös seurauksensa.

VUODEN 2024 RETAIL-MARKKINOINTITEOIKSI VALITTIIN SEURAAVAT TEOT

RELOVE

Relove second hand & café on kotimainen kahvila ja second hand -pioneeri, joka avasi ensimmäisen kivijalkaliikkeensä Helsinkiin vuonna 2016. Relove tarjoaa laadukkaan second hand -valikoiman – uusimmista trendivaatteista design-löytöihin ja vintage-aarteisiin. Kahvilassa tarjoillaan aamiaista, brunssia, lounasta, itsetehtyjä leivonnaisia ja laadukasta kahvia joka päivä.

Relove-liikkeet ovat tunnettuja ainutlaatuisesta tunnelmastaan, elämyksistään ja hurmaavista yksityiskohdistaan; upeat boutique-tyyliset second hand -myymälät, jotka yhdistyvät viihtyisään kahvilaan. Relove tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaisen ja inspiroivan ostokokemuksen sekä kivijalkaliikkeissä että verkkokaupassa.

Relovella on kuusi liikettä, joista kolme sijaitsee Helsingissä (Töölössä, Punavuoressa ja Stockmann-tavaratalossa), kaksi Tampereella (Stockmann-tavaratalon 1. ja 3. kerroksessa) ja yksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lentoaseman liike on maailman ensimmäinen lentoasemalla sijaitseva second hand & kahvila -konsepti.

https://www.relove.fi/page/20/tarina

https://www.relove.fi/news/49/relove-avaa-uudenlaisen-ravintolakonseptin-pohjoisesplanadille

REBL GROUP – RETAIL MEDIA

Rebl Group Oyj lähti uudella strategiakaudellaan rohkeasti Retail median vallankumoukseen. Toiminta perustuu aitoon ja avoimeen yhteistyöhön – Rebl Group ei rajoita kumppanuuksia tai suosi yksittäisiä teknologioita, vaan kehittää räätälöityjä ratkaisuja, jotka yhdistävät, tehostavat ja suoraviivaistavat kaikkien osapuolten toimintaa. Tavoite on selkeä: luoda tulevaisuuden Retail median ekosysteemi, jossa kaikki voittavat – kauppa, brändit, kuluttajat ja yhteistyökumppanit.

Vallankumous ei perustu pelkkään teknologian myyntiin – tekemistä kehitetään yhteistyössä kokonaisvaltaisesti. Yksi merkittävimmistä panostuksista on puolueeton ”Retail Media Suomessa 2030” -tutkimus, jossa kartoitettiin alan tulevaisuuden suuntaviivat Suomen merkittävimpien kaupan toimijoiden ja kuluttajien näkökulmasta. Tämä tutkimus on vapaasti kaikkien alan kehittäjien ja opiskelijoiden käytettävissä, sillä Rebl Group haluaa nostaa Retail median asemaa ja kiinnostavuutta Suomessa.

Rebl Group on tehnyt rohkeita investointeja Retail mediaan ja rakentanut organisaatiotaan uudelleen, jotta sidosryhmiä voidaan palvella entistä paremmin. Tiimiin on koottu alan parhaat osaajat ja valjastettu vuosikymmenten kaupan alan kokemus täysin uudella tavalla. Vaikka suuri organisaatio nähdään usein hitaana muutoksille, Rebl Group on ottanut Retail media -toiminnassaan käyttöön startup-henkisen ketteryyden.

Rebl Group kehittää myös aidosti uusia ratkaisuja alalle. Esimerkiksi yhdessä Tonecon kanssa toteutettu tekoälyohjattu äänimainontaratkaisu on täysin uudenlainen innovaatio Retail mediassa. Tämä on vain yksi esimerkki siitä, kuinka koko toimialaa viedään yhdessä eteenpäin.

Rebl Group Oyj ei vain seuraa Retail median kehitystä vaan on aktiivinen toimija, jonka tähtäimessä on luoda Suomesta Retail median edelläkävijä.

VUODEN HARMAIN PÄIVÄ

https://www.originallongdrink.com/vuodenharmainpaiva/

SUOMALAINEN MENESTYSRESEPTI

Suomalainen menestysresepti on SOK:n alkuperäisestä ideasta kehitetty TV-formaatti, joka rakentaa kuluttajien suuntaan mielikuvaa S-ryhmästä innovatiivisena edelläkävijänä sekä ruokauutuuksien tuojana kauppaan ja arkeen.​

Sidosryhmä- / vaikuttajaviestinnän näkökulmasta ohjelma vahvistaa S-ryhmän mielikuvaa suomalaista ruokaketjua aktiivisesti positiivisella tavalla kehittävänä toimijana – kehitämme alaa yhteistyössä arvoketjun muiden tekijöiden kanssa.​ Kaupallisesti Suomalainen menestysresepti on joka vuosi tuonut markkinoille isoja uusia menestystuotteita, jotka lanseerausvaiheessa ovat S-ryhmään ostamaan ohjaavia destinaatiotuotteita – uutuuksia, joita tullaan hakemaan ja kokeilemaan. ​

Kilpailussa finaaliin päässeillä yrityksillä on kuusi kuukautta aikaa kehittää tuoteaihiostaan lanseerausvalmis tuote. Finalistit saavat S-ryhmältä tuotekehityspaketin ja sparrausta eri alan asiantuntijoilta.

Kilpailu tarjoaa finaaliin pääseville hakijoille ainutlaatuisen kiihdytyskaistan lanseerata uutuustuote. Voittajatuote on S-ryhmän vuoden ykköslanseeraus ja voittajatuote on vuosittain ollut suosituin uutuustuote. Myös muilla lanseerausvalmiilla finalistituotteilla on mahdollisuus päästä S-ryhmän ruokakauppojen valtakunnallisiin valikoimiin.

Suomalainen menestysresepti on parasta markkinointia juuri sen takia, että ”se ei ole markkinointia”, vaan saumaton asiakaskokemus.

Suomalainen menestysresepti on prime-time viihdettä, jonka sisältöä asiakas kuluttaa parhaimmillaan viikkoja toisensa perään.

Suomalainen menestysresepti on tarina itsensä ylittävistä tavallisista suomalaisista, joihin asiakkaan on helppo samaistua.

Suomalainen menestysresepti on innovaatiokiihdyttämö, joka lanseeraa menestustuotteitta kaupan hyllyyn.

Suomalainen menestysresepti on kuluttajan kokemus, kun tarina siirtyy kaupasta keittiöön ja edelleen maisteltavaksi, arvosteltavaksi ja perheen kestosuosikiksi.

Se on tarina, johon on helppo hypätä mukaan ja johon saa osallistua. Siksi siitä voi olla ylpeä.

K-CITYMARKET JUMBO – IGD STORE OF THE MONTH

K-Citymarket Vantaa Jumbo toteuttaa hienolla tavalla omaa uniikkia liikeideaa, ja kauppias kehittää jatkuvasti kaupan toimintaa asiakkaiden tarpeita kuunnellen. Kauppiaalla ja kaupan henkilökunnalla on todella silmää yksityiskohdille, ja esimerkiksi näyttävällä kalustuksella, valoilla ja opasteilla kaupassa käynnistä on luotu viihdyttävä kokemus. On upeaa, että kaupan erityisyys on noteerattu jopa kansainvälisellä tasolla.

https://www.kesko.fi/media/uutiset-ja-tiedotteet/uutiset/2024/k-citymarket-vantaa-jumbo-noteerattiin-maailmanlaajuisesti/

TUOMARISTO

Annika Sandell, Kesko

Annika toimii Keskon päivittäistavarakaupan markkinoinnissa, jossa hän vastaa Marketing Operations kokonaisuudesta, mm. myymälämarkkinoinnista. Annikalla on laaja kokemus FMCG-alasta sekä retailista, hän on toiminut markkinointi-, ja myyntivastaavana, useassa eri jakelukanavassa, sekä kotimaassa että Pohjoismaissa.

”Teot puhuvat puolestaan, keskiössä asiakasymmärrys ja oma liiketoimintastrategia.”

Juuso Kalliala, S-ryhmä

Juuso on toiminut parisenkymmentä vuotta eri mainostoimistoissa suunnittelijana ja viimeiset neljä vuotta S-ryhmässä Creative Leadina.

Hänen työnään on auttaa niin luovia kumppaneita kuin omaa tiimiäänkin löytämään kutkuttavia, riemastuttavia, pöyristyttäviä tai järisyttäviä tarinoita, jotka auttavat brändejä menestymään.

Ari Hokkanen, Suomalainen Kirjakauppa

Arilla on pitkäaikainen kokemus retail-alalta, erityisesti kirjakaupasta. Olen työskennellyt useissa eri rooleissa, joissa olen kasvattanut syvällistä ymmärrystä asiakaspalvelusta, myynnistä ja liiketoiminnan kehittämisestä. Retail -alalla työskentely on opettanut minulle tärkeitä taitoja, kuten kumppanuussuhteiden rakentamista ja ylläpitämistä, sekä kykyä sopeutua nopeasti muuttuviin markkinatilanteisiin.

Viimeaikaiset kiinnostuksen kohteeni ovat datalla johtaminen sekä tekoälyn käytön mahdollisuuksien etsiminen ja hyödyntäminen. Uskon, että teknologioiden avulla voimme parantaa liiketoimintaprosesseja, tehdä parempia päätöksiä ja tarjota asiakkaille entistä parempia palveluita. Edellämainittujen lisäksi minulla on osaamista konseptien kehittämisessä, niin kotimaisten kuin ulkomaistenkin toimijoiden kanssa.

Kaiken tekemisen keskiössä on asiakas!

Mari Hantula, Kauppakeskus Mylly

Mari Hantula toimii maailman ihmeellisimmässä raisiolaisessa kauppakeskuksessa, Myllyssä, toimitusjohtajana. Hänen toimitusjohtajakaudellaan Kauppakeskus Mylly on luonut nahkansa ja on paitsi oman maantieteellisen alueensa markkinajohtaja, tavoittelee myös laajempaa tunnettuutta matkailukohteena Suomessa. Myllyn strategian keskiössä on brändi, jota tukevat fokus miljoonien Myllyn kuluttaja-asiakkaiden asiakaskokemuksen sekä noin 1500 kauppakeskuksessa työskentelevän ihm(eell)isen henkilöstökokemuksen kehittämisessä.

Marin kaudella on Kauppakeskus Myllyssä toteutettu mm. massiivinen brändiuudistus sekä elokuvateatterin rakennushanke. Myös ikoninen Myllyntori on päivitetty tähän päivään ja Myllyntorni on saavuttanut aseman Raision vaikuttavimpana Tiktokkaajana. Mylly on nelinkertainen toimialan Luottamus&Maine-tutkimuksen voittaja sekä kahminut alan palkintoja etenkin brändin sekä markkinoinnin kategorioissa. Työn alla on myös Myllyn jäljellä olevan 20.000 m2 rakennusoikeuden vaihtoehtojen tarkastelu. Ennen Kauppakeskus Myllyn tehtävää Mari on tehnyt uran vähittäiskaupan liiketoiminnan johtaja ja ketjun ohjaus-rooleissa mm. Marimekossa sekä Stockmannilla.

Jouni Aura, Raisio

Jouni Aura toimii Raision maajohtajana ja vastaa Suomen ja Baltian päivittäistavarakauppa- ja foodservice -liiketoiminnoista. Jounilla on laaja kokemus päivittäistavarakaupasta ja hän on toiminut uransa aikana myynnin johtamisen, kategoriakehityksen ja digitaalisen liiketoiminnan eri tehtävissä.

Raisio keskittyy vastuullisuuteen ja terveelliseen ruokaan samaan aikaan kun Raision muutosmatka kohti asiakaslähtöisempää dataohjattua myyntiä etenee.

”Ihmisiä, prosesseja ja teknologiaa tulee koko ajan kehittää ketterästi ja samanaikaisesti, jotta voimme luoda lisäarvoa ja liiketoiminnan kasvua asiakkaille”.

Markku Mäenpää, Merkantics

Yhdeksi Markun elämäntehtävistä on muodostunut seminaarin kokonaisuuden suunnittelu ja tuotanto. Pitkä kokemus vähittäiskaupasta, ketjunohjauksesta ja brändin rakentamisesta näkyy sekä seminaarin teemoissa että puheenvuorojen sisällöissä. Seminaarin puheenjohtajan roolissa hän varmistaa vuorovaikutteisen ja hedelmällisen keskustelun puhujien ja yleisön välillä, sopivasti provosoivaan sävyyn.

Markku toimii kaupan, shopperin ja brändien symbioosiin erikoistuneen Merkantics Oy:n toimitusjohtajana. Merkantics:n palvelubrändejä ovat mm. What´s Going On In Retail -seminaari, QnA, Suomen Teollisuusmarkkinointi ja Merkantics Store Check.