a Merkantics seminar

Mari Kiviniemi

Mari Kiviniemi

Kaupan Liitto

Petteri Parta

Petteri Parta

RED BULL FINLAND

Eka Ruola

Eka Ruola

Nitro Group

Arhi Kivilahti

Arhi Kivilahti

Ada Insights

Arto Sivonen

Arto Sivonen

Måndag

Anu Muurinen

Anu Muurinen

Accenture

Annika Lundström

Annika Lundström

Wolt Market

Tapio Levä

Tapio Levä

Telia

Päivi Saarinen

Päivi Saarinen

Briiffi & Ground Communications

Petri Toivonen

Petri Toivonen

Kauppahalli24

Annukka Pokki

Annukka Pokki

ZetaDisplay

Ilmoittaudu tästä

JOS ET PÄÄSSYT PAIKALLE, OSTA JÄLKITALLENNE HINTAAN € 99+ALV. Tilaukset: markku@qna.fi

Esiintyjien muutokset mahdollisia.

Mari Kiviniemi

Mari Kiviniemi

Kaupan Liitto

Mari Kiviniemi, on toiminut Kaupan liiton toimitusjohtajana vuoden 2019 alusta lähtien. Hänet valittiin eduskuntaan vuonna 1995 Vaasan vaalipiiristä, jota hän edusti kolme vaalikautta. Vuonna 2007 vaalipiiriksi vaihtui Helsinki, jonka kaupunginvaltuustossa hän myös toimi ja jonka edustajana hän oli vuoteen 2014 saakka. Ministerikokemusta Kiviniemellä on ulkoministeriöstä, jossa hän toimi ulkomaankauppa- ja kehitysministerinä, sekä valtiovarainministeriöstä hallinto- ja kuntaministerin tehtävästä. Suomen pääministeri hän oli vuosina 2010-2011.

Ennen nykyistä tehtäväänsä Kiviniemi valittiin ensimmäisenä suomalaisena Pariisissa toimivan OECD:n eli Euroopan taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön apulaispääsihteeriksi. Toimessaan vuosina 2014-2018 hän vastasi kauppa ja maatalous-, tilasto-, hallinnon kehittämis- sekä yrittäjyys-, pk-yritys, aluekehitys- ja kaupunkipolitiikkaosastoista.

Annika Lundström

Annika Lundström

Wolt Market

Annika Lundström on kaupallinen moniosaaja. Tällä hetkellä hän toimii Suomen Wolt Marketien Head of Category Management roolissa ja vastaa näin ollen kauppojen valikoimasta, aktiviteeteistä, ja siitä että asiakas saa kaupassa asioidessaan parhaan mahdollisen kokemuksen. Wolt Market on teknologiayhtiö Woltin oma quick commerce- ruokakauppa, josta saa tilattua ostokset kotiin alle tunnissa. Aiemmin Annika on ollut mm. rakentamassa yli kymmenen vuoden ajan, pörssilistautumiseen saakka, Musti Groupia osana Mustin ydinryhmää.

"Uskon, että kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut pysyvästi. Meillä on nyt mahdollisuus luoda palveluita, joita kuluttajat haluavat. Kaikesta ruokakaupasta vain kaksi prosenttia tulee verkosta, joten meillä on valtavasti mahdollisuuksia! Asiakas ja hänen kokemuksensa tulee ratkaisemaan sen kuka menestyy. Menestys tulee ansaita."

Päivi Saarinen

Päivi Saarinen

Briiffi & Ground Communications

Päivi Saarinen on strategisen viestinnän ja vastuullisuuden asiantuntija, jolla on yli 20 vuoden kokemus mediasta, viestinnästä ja markkinoinnista. Hän on työskennellyt erilaisten niin julkisten yhteisöjen kuin yritysten kanssa. Päivin tausta on yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa, ja vuodesta 2010 hän on työskennellyt viestintätoimisto Ground Communicationsissa maineen ja haastavien muutos- ja kriisitilanteiden parissa.

"Brändi tehdään, vastuullinen maine ansaitaan. Vastuullisen maineen tuottamaa lisäarvoa rakennetaan vuosien sinnikkäällä ja pitkäjänteisellä työllä – sekä tietysti viestinnällä."

Mariana Liljeström

Mariana Liljeström

Vaasan Oy

Mariana vastaa Vaasan Oy:llä tiedolla johtamisen kulttuurin luomisesta ja edistämisestä. Tiedolla johtamisen tiiminvetäjänä Mariana muuntaa yhdessä tiiminsä kanssa niin myynti- kuin kuluttajatutkimusdatankin kaupallisesti merkitykselliseksi ymmärrykseksi päätöksenteon tueksi. Osana Lantmännen -konsernin verkkokaupan kehitystyöryhmää Mariana on tutkinut päivittäistavaroiden verkkokaupan trendejä sekä ostokäyttäytymismalleja Suomessa ja maailmalla.

Tapio Levä

Tapio Levä

Telia

Tapio Levä vastaa Telialla data- ja analytiikkaliiketoiminnasta pitäen sisällään myös älykkään automaation, esineiden internetin ja lisätyn todellisuuden ratkaisut. Hän on ollut kehittämässä ja tuomassa markkinoille useita uusia digitaalisia palveluita, kuten väkijoukkojen liikkumisesta mobiiliverkkodatan perusteella kertovaa Telia Crowd Insights -palvelua. Ennen Telialle siirtymistä Tapio toimi tutkijana Aalto-yliopistossa. Hänen tietoverkkotalouden väitöskirjansa käsitteli uusien innovaatioiden käyttöönoton haasteita.

Kati Partanen

Kati Partanen

Twistbe

Kati Partanen on ihonhoitomarkkinaa ravistelevan Twistben perustaja ja markkinointijohtaja. Ennen yrittäjyyttä Kati toimi Philipsillä B2C markkinoinnin parissa sekä Alma Medialla B2B myynnissä.

Twistbe on vahvalle arvopohjalle syntynyt yritys, jonka tavoitteena on mullistaa se miten ihmiset hoitavat ihoaan ja mahdollistaa tulokset, joista moni ei ole uskaltanut edes haaveilla. Asiakkaat ja asiakkaiden etu ovat tärkein Twistben toimintaa ohjaava tekijä, jonka vuoksi asiakaskokemuksen jatkuva kehittäminen on Twistben tekemisen keskiössä.

Patrick Malmström

Patrick Malmström

Cuuma

Patrick Malmström on Cuuman kehitysjohtaja ja yksi perustajista. Cuuma on kotimainen asiakaspalveluratkaisuja kehittävä yritys, jonka intohimona on mahdollistaa Suomen parhaimpia asiakaskokemuksia. Patrickin erityisosaamista on asiakasorganisaatioiden vaihtelevien tarpeiden sekä haasteiden ymmärtäminen ja ratkominen. Patrick uskoo, että hyvä asiakaskokemus syntyy halusta kehittyä sekä motivoituneesta henkilöstöstä. Timanttisen asiakaskokemuksen pohjalla ovat aina oikeat ja helppokäyttöiset työvälineet.

Elina Ekelund

Elina Ekelund

Citycon

Elina Ekelund toimii Cityconilla vastuullisuuspäällikkönä. Citycon on johtava monikäyttöisten kaupunkikeskusten omistaja, kehittäjä ja hallinnoija, jonka kiinteistöomaisuuden arvo Pohjoismaissa on noin 4,5 miljardia euroa.

Elina ohjaa Cityconin vastuullisuusstrategian toteuttamista, tukee vastuullisuuden integrointia läpi liiketoiminnan sekä koordinoi toimia kunnianhimoisten vastuullisuustavoitteiden (esimerkiksi hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä) saavuttamiseksi. Ennen nykyistä työtehtäväänsä hän toimi kymmenen vuoden ajan kiinteistö- ja rakennusalan vastuullisuuden konsulttina ohjaten esimerkiksi ympäristösertifiointiprojekteja merkittäville kiinteistöomistajille.

Petri Toivonen

Petri Toivonen

Kauppahalli24

Petri on monipuolisen kaupan alan kokemuksen omaava johtaja, verkostoituja sekä ekosysteemien rakentaja ja kehittäjä. Hän on saavuttanut merkittäviä tuloksia liiketoiminnan pitkäjänteisellä kehittämisellä ja uudistamisella yhteistyössä kumppanien kanssa ja ihmisiä energisesti johtaen Valiolla, Suomen Lähikaupassa ja Keskolla. Menoa on riittänyt kivijalka- ja verkkokaupan sekä palveluliiketoiminnan parissa Suomessa ja lähialueilla. Nykyään Petri johtaa ja uudistaa voimakkaasti suomalaisen ruokaverkkokaupan pioneeria ja haastajaa Seulo Palveluita. Seulon tunnetuin verkkokauppa on laajan pt-tarjonnan markkinakolmonen Kauppahalli24.fi.

”Ruokaverkkokaupan markkina elää ja kasvaa voimakkaasti Suomessakin. Kauppahalli24:ssa tarjoamme ainutlaatuisen palvelukonseptin, jossa tuoretuotteet kulkevat tuottajalta asiakkaalle ilman välikäsiä/-varastointia. Toimintamallimme mahdollistaa pientenkin tuottajien tuotteiden saamisen valikoimaan ilman kynnyksiä ja ruokahävikin minimoimisen. Haluamme rakentaa ekologisempaa maailmaa yhdessä asiakkaiden ja kumppanien kanssa.”

Petteri Parta

Petteri Parta

RED BULL FINLAND

Petellä on poikkeuksellisen vahva kokemus päivittäistavarasektorin myynnistä, markkinoinnista ja johtamisesta. Runsaan viiden vuoden ajan Pete on vetänyt Suomen Red Bull -organisaatiota vahvalla mutta rennolla otteella ja saanut aikaan hyviä tuloksia yhteistyössä pt-kaupan kanssa.

Parin viime vuoden arvonnousut sekä oman brändin että koko kategorian osalta kertovat ammattimaisesta otteessa lanseerausten suunnittelun ja läpiviennin osalta.

Markku Mäenpää

Markku Mäenpää

Merkantics

Yhdeksi Markun elämäntehtävistä on muodostunut seminaarin kokonaisuuden suunnittelu ja tuotanto. Pitkä kokemus vähittäiskaupasta, ketjunohjauksesta ja brändin rakentamisesta näkyy sekä seminaarin teemoissa että puheenvuorojen sisällöissä. Seminaarin puheenjohtajan roolissa hän varmistaa vuorovaikutteisen ja hedelmällisen keskustelun puhujien ja yleisön välillä, sopivasti provosoivaan sävyyn.

Jone Korpi

Jone Korpi

Idea Markkinointi

Jone Korpi toimii operatiivisena johtajana Idea Markkinoinnilla, joka on nopeasti kasvava suomalainen start-up -henkinen kasvutoimisto. Idea Markkinoinnin ytimessä on tarjota asiakkailleen kasvua, jossa on ideaa: järkevää ja tehokasta kasvua hyödyntäen uusinta teknologiaa ja osaamista.

Juha Mattsson

Juha Mattsson

Futures Platform Ltd.

Juha Mattsson is a performance-driven entrepreneur and growth business executive with 15+ years of experience from founder and CEO/VP positions in growth companies. He has a substantial cross-industry expertise in establishing, executing and transforming sales and marketing operations in both B2C and B2B business, with solid business outcomes and outstanding team evaluations in leadership.

He also has 10+ years of prior academic experience from Stanford and Aalto Universities, with focus on strategy, marketing, and sales management. He has taught more than 30 undergraduate courses and 150+ training days with executive audiences. He has experience from 120+ consulting and advisory assignments and is the author of the book Best Cases in B2B Sales Management, among other publications.

Annukka Pokki

Annukka Pokki

ZetaDisplay

Annukka Pokilla on lähes 20 vuoden kokemus asiakkuusjohtamisesta. Hän toimii tällä hetkellä kaupallisena johtajana ZetaDisplayssa, missä hän vastaa Suomen myyntiorganisaation johtamisesta ja kehittämisestä. Rautaisen retail-osaamisensa myötä Annukka on viemässä ZetaDisplayn osaamista yhä vahvemmin kohti strategisia kumppanuuksia, joissa perinteisen asiakas-toimittaja -mallin sijaan toimitaan aidossa kumppanuussuhteessa asiakkaan kanssa. Annukan saa helposti innostumaan dataohjatusta markkinoinnista ja hänellä on myös runsaasti kokemusta myymälämarkkinoinnin ratkaisuista.

Arto Sivonen

Arto Sivonen

Måndag

Arto Sivonen on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija, ja ollut töissä mainostoimistoissa eri puolilla maailmaa jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Arto on myös urbaani aktivisti, ja ollut myös monen yhteiskunnallisen aloitteen ja teon takana, sekä uskoo yritysaktivismin voimaan. Viimeiset vuodet hän on johtanut yhteiskunnalliseen markkinointiin ja aktivismiin erikoistunutta suunnittelutoimisto Måndagia ja toimii tällä hetkellä yrityksen luovana johtajana.

Måndag rakentaa yhteisiä strategiatyökaluja muun muassa Afrikan johtavien suunnittelutoimistojen kanssa, liittyen vastuullisuuteen. "Olemme jo kauan etsineet kumppaneita toimistopuolelta, joiden toiminta on 100% vastuullista, turhaan. Piti mennä Keniaan ja Nigeriaan saakka, jotta tällaista tahtoa löytyy."

Juhana Rintala

Juhana Rintala

Ruokaboksi

Juhana Rintala on Ruokaboksin perustaja ja toimitusjohtaja. Ennen Ruokaboksia Juhana asui perheineen monta vuotta Tukholmassa ja toimi ICA:n verkkokaupan myynti- ja markkinointijohtajana. Aitiopaikka ruoan verkkokaupan tuomaan mullistukseen Ruotsissa rohkaisi lähtemään yrittäjäksi kotiin Suomeen. Ruokaboksi on kolmessa vuodessa kasvanut nopeasti ja saavuttanut vankan markkinajohtajan aseman.

Arhi Kivilahti

Arhi Kivilahti

Ada Insights

Arhi on kerännyt kokemusta kaupan alasta miltei kaikista näkökulmista.

Tutkijana Arhi keskittyi innovaatioiden ja niiden aikaansaamien toimialamuutosten tutkimiseen. Oxfordin yliopiston Saïd Business Schoolissa hän syventyi siihen miten ruoan verkkokauppa on syntynyt Englannissa ja miten se on muokannut maan ruokakaupan kilpailukenttää.

Väiteltyään Aalto yliopistosta Arhi työskenteli konsulttina neuvoen lukuisia kaupan alan organisaatioita verkkokaupan mahdollisuuksista. Vuodet Keskolla toivat arvokasta perspektiiviä siihen miten yksi maan suurimmista kaupan alan organisaatioista reagoi digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin.

Kesko-vuosien jälkeen Arhi perusti oman ruoan verkkokaupan start upin. Se tarjosi kokemusta siitä miten kaupan alan verkkokaupan voi rakentaa hyvin pienin resurssein. Akateeminen maailma ja sen jälkeiset vuodet konsulttina ovat tuoneet syvän ymmärryksen siitä mitä kaupan alalla tapahtuu kansainvälisesti ja mihin ala on menossa.

Eka Ruola

Eka Ruola

Nitro Group

Eka Ruola on yksi maamme palkituimmista luovista johtajista – sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Hänellä on 25 vuoden kokemus markkinoinnista, brandinrakennuksesta sekä luovasta tarinankerronnasta. Hän on alan kysytyimpiä puhujia ja ollut useita kertoja eri kansainvälisten luovuuskilpailujen raadeissa. Vuonna 2015 Ruola palkittiin New Yorkissa ensimmäisenä suomalaisena Internationalistin Agency Innovator -palkinnolla. Ruola istuu myös Vincit Oyj:n sekä Kyrö Distilleryn hallituksissa. Huhtikuussa 2021 Ruola siirtyi pääomistajaksi markkinointitoimisto Nitro Groupiin.

Anu Muurinen

Anu Muurinen

Accenture

Anu is a Managing Director at Accenture leading the Retail Industry practice as well as responsible for the Customer insight & Growth Consulting in Finland. For over 19 years the key focus area has been working together with clients to ensuregrowth through Digital Customer Experience solutions and Transformational Programs.

Teppo Juuvinmaa

Teppo Juuvinmaa

Kulma Creative

Teppo Juuvinmaa on strategisen markkinoinnin ja suunnittelun asiantuntija. Intohimo vaikuttaviin sisältöihin ja muotoihin on työllistänyt Teppoa maan johtavissa suunnittelutoimistoissa niin plannerina kuin asiakkuusjohtana. Markkinointiviestinnän psykologia, ideat, brändit, ostokäyttäyminen ja populaarikulttuuri ovat lähellä Tepon sydäntä. Teppo työskentelee suunnittelutoimisto Kulma Creativen vetäjänä.

Anssi Järvinen

Anssi Järvinen

OY Anssi Järvinen AB

Anssi Järvinen on työskennellyt maamme nimekkäimmissä mainostoimistoissa copywriterina ja luovana johtajana 30 vuotta. Hänen suunnittelemansa kampanjat ovat voittaneet useita kymmeniä palkintoja niin suomalaisissa kuin kansainvälisissäkin markkinointiviestinnän katselmuksissa. Nykyään hän toimii brändikonsulttina kirjoitustyönsä lisäksi. Anssi on toiminut myös Julkisen sanan neuvoston jäsenenä sekä varapuheenjohtajana ja vaikuttanut useiden yhteiskunnallisten hankkeiden ohjausryhmissä. Anssi istuu Suomen Markkinointiliitto MARK ry:n hallituksessa ja on Iskulausetoimikunnan jäsen. Viime vuosina Anssi on kolumnien ja artikkeleiden lisäksi ollut kirjoittamassa mm. lastenkirjoja ja hänen yhteiskuntaa sekä työelämää pohtivat Anzion mukaan -blogit ilmestyvät Imagen sivuilla jo kuudetta vuotta.

Valtteri Soilampi

Valtteri Soilampi

Sakea

Valtteri on metsäsektorista kiinnostunut kymmentä vaille valmis metsätieteiden maisteri, Sakean toimitusjohtaja ja ex-urheilija, joka päätyi huoltajaksi.

Sakea on teollinen mutta luova toimisto, joka tekee TikTok-sisältöjä joita ei skipata. Vastaamme videosisältöjen kasvavaan tarpeeseen yhdistämällä nuoria medioita ymmärtäviä suunnittelijoita ja sisältönikkareita, asiakkaita unohtamatta.

Pekka Ajanto

Pekka Ajanto

Johdin

Pekka Ajannolla on yli 30 vuoden kokemus FMCG-, retail- ja brändiympäristöistä. Hän on työskennellyt mm. Procter & Gamblella, Batesilla ja GREY-ryhmässä. Tällä hetkellä Pekka toimii markkinointitoimisto Johtimessa myyntijohtajana.

Timo Kärnä

Timo Kärnä

Kauppahalli24

Timo Kärnä on pitkän linjan elintarviketeollisuuden taustan omaava vähittäiskaupan ja Horeca-alan konkari. Timo on työskennellyt sekä myynnin, logistiikan ja kansainvälisen kaupan tehtävissä. Hänelle asiakaskokemus on koko toimintaketjun asia ja ilman hyvää ja jatkuvasti paremmaksi kehittyvää asiakaskokemusta ei synny kestävää liiketoimintaa. Nykyisessä tehtävässä Kauppahalli24:n kaupallisena johtajana tämä on hänelle entistä tärkeämpää.

What´s Going On In Retail® on rekisteröity tavaramerkki (PRH rekisterinumero 266948).
Merkantics Oy
Kalasataman Trooli
Työpajankatu 9 D
00580 Helsinki\

Tietosuojaseloste
Tietosuojaseloste

Ilmoittaudu tästä