Esiintyjinä ja asiantuntijoina mm.

Jani Halme

Jani Halme

ToinenPHD

Antti Oksa

Antti Oksa

S-ryhmä

Reetta Rajala

Reetta Rajala

55 RISE & SHINE

Annika Sandell

Annika Sandell

Kesko

Juuso Kalliala

Juuso Kalliala

S-RYHMÄ

Katja Laaksonen

Katja Laaksonen

Commercial Leadership

Mari Hantula

Mari Hantula

Kauppakeskus Mylly

Jussi Mäntynen

Jussi Mäntynen

Analyysiverstas

Timo Övermark

Timo Övermark

Q-Factory

Dan Shaw

Dan Shaw

ZetaDisplay Group

Ari Hokkanen

Ari Hokkanen

Suomalainen Kirjakauppa

Ilmoittaudu tästä

Erikoishintaiset TAMMI-ALE -liput myynnissä 31.1.2025 saakka.

Lisää puhujia julkistetaan tammikuun aikana.

Antti Oksa

Antti Oksa

S-ryhmä

Antti Oksa vastaa päivätyönään S-ryhmän päivittäistavaroiden valikoimista, hankinnasta ja hinnoittelusta. Antti on kohta kahden vuosikymmenen ajan yrittänyt ymmärtää asiakasomistajien päivittäisiä tarpeita sekä odotuksia ruokakauppaa kohtaan.

Tänä aikana S-ryhmä on tehnyt muutosmatkaa asiakaslähtöisemmäksi ja paremmin tiedolla johdetuksi – ja samaa muutosta tehdään edelleen. Viime aikoina data on tuotu vahvemmin myös tavarantoimittajayhteistyön keskeiseksi perustaksi.

Jani Halme

Jani Halme

ToinenPHD

ToinenPHD:n luovaa johtajaa Jani Halmetta pidetään innovatiivisen mediakäytön edelläkävijänä Suomessa. Halme on palkittu maamme kaikkien keskeisimpien markkinointipalkintojen lisäksi digikisa Grand Onen elämäntyönpalkinnolla 2016 ja Suurella journalistipalkinnolla 2017. Hän on erittäin kysytty luennoitsija ja suosittu kolumnisti useissa eri medioissa.

Katja Laaksonen

Katja Laaksonen

Commercial Leadership

Katja Laaksonen on kansainvälinen markkinointi- ja liiketoimintajohtaja, joka tunnetaan merkittävien kasvu- ja muutoshankkeiden johtamisesta eri toimialoilla. Katja on erikoistunut integroituun strategiseen markkinoinnin ja myynninsuunnitteluun, globaalien toimintojen skaalaamiseen ja datalähtöiseen päätöksentekoon.

Fonectan markkinointijohtajana Katja yhdisti markkinoinnin ja myynnin yhtenäiseksi kaupalliseksi strategiaksi ja toiminnoksi, mikä kasvatti kannattavuutta ja vahvisti brändin asemaa.

KONEella hän digitalisoi markkinointia ja toteutti skaalautuvat globaalit MarTech-ratkaisut, jotka vahvistivat asiakaslähtöisyyttä markkinoilla. Gutsilla (osa Gaming Innovation Groupia) Katja kasvatti liiketoimintaa 34 % vuodessa, kaksinkertaisti EBITDA-marginaalin ja osallistui toiminnallaan yhtiön onnistuneeseen listautumiseen Oslon pörssiin.

Nokialla Katja vastasi globaalista CRM-hankkeesta, joka automatisoi asiakaspidon prosesseja ja paransi asiakasvuorovaikutusta. Hänen osaamisensa kattaa sekä B2C- että B2B-markkinat, kulttuurimuutoksen johtamisen transformaatioissa ja tietoon perustuvan päätöksenteon.

Inspiroivana johtajana ja suosittuna puhujana, Katja tuo näkemyksiään digitaaliseen transformaatioon, markkinoinnin innovaatioihin ja globaalin liiketoiminnan kasvuun liittyen ammentaen kansainvälisestä ja monikulttuurisesta työkokemuksestaan. "Tiedolla johtaminen on näiden kaikkien toimintojen ytimessä."

Reetta Rajala

Reetta Rajala

55 RISE & SHINE

Reetta Rajala on päätyöltään yrittäjä, hallitustyöläinen ja vuokrajohtaja. Vuoden 2024 helmikuinen ikäsyrjintää käsitellyt LinkedIn-postaus toi Reetan suuren yleisön tietoisuuteen. Syntyi merkittävä ilmiö ja ikätasa-arvoa ajava liike. Reetta on liikkeen keulakuva ja toiminnan johtaja.

55 Rise and Shine on kansanliike ja yhdistys, joka on perustettu kitkemään ikäsyrjintä suomalaisesta työelämästä. Missiomme on rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus tehdä merkityksellistä ja palkitsevaa työtä niin pitkään kuin haluaa.

Annika Sandell

Annika Sandell

Kesko

Annika toimii Keskon päivittäistavarakaupan markkinoinnissa, jossa hän vastaa Marketing Operations kokonaisuudesta, mm. myymälämarkkinoinnista. Annikalla on laaja kokemus FMCG-alasta sekä retailista, hän on toiminut markkinointi-, ja myyntivastaavana, useassa eri jakelukanavassa, sekä kotimaassa että Pohjoismaissa.

"Teot puhuvat puolestaan, keskiössä asiakasymmärrys ja oma liiketoimintastrategia."

Juuso Kalliala

Juuso Kalliala

S-RYHMÄ

Juuso on toiminut parisenkymmentä vuotta eri mainostoimistoissa suunnittelijana ja viimeiset neljä vuotta S-ryhmässä Creative Leadina.

Hänen työnään on auttaa niin luovia kumppaneita kuin omaa tiimiäänkin löytämään kutkuttavia, riemastuttavia, pöyristyttäviä tai järisyttäviä tarinoita, jotka auttavat brändejä menestymään.

Ari Hokkanen

Ari Hokkanen

Suomalainen Kirjakauppa

Olen Ari Hokkanen. Minulla on pitkäaikainen kokemus retail-alalta, näkökulma erityisesti kirjakaupasta. Olen työskennellyt useissa eri rooleissa, joissa olen kasvattanut syvällistä ymmärrystä asiakaspalvelusta, myynnistä ja liiketoiminnan kehittämisestä. Retail -alalla työskentely on opettanut minulle tärkeitä taitoja, kuten kumppanuussuhteiden rakentamista ja ylläpitämistä, sekä kykyä sopeutua nopeasti muuttuviin markkinatilanteisiin.

Viimeaikaiset kiinnostuksen kohteeni ovat datalla johtaminen sekä tekoälyn käytön mahdollisuuksien etsiminen ja hyödyntäminen. Uskon, että teknologioiden avulla voimme parantaa liiketoimintaprosesseja, tehdä parempia päätöksiä ja tarjota asiakkaille entistä parempia palveluita. Edellämainittujen lisäksi minulla on mm. osaamista konseptien kehittämisessä niin kotimaisten kuin ulkomaisten toimijoiden kanssa sekä verkostojen synnyttämisestä ja pitämisestä

Kaiken tekemisen keskiössä on asiakas!

Bio by AI.

Mari Hantula

Mari Hantula

Kauppakeskus Mylly

Mari Hantula toimii maailman ihmeellisimmässä raisiolaisessa kauppakeskuksessa, Myllyssä, toimitusjohtajana. Hänen toimitusjohtajakaudellaan Kauppakeskus Mylly on luonut nahkansa ja on paitsi oman maantieteellisen alueensa markkinajohtaja, tavoittelee myös laajempaa tunnettuutta matkailukohteena Suomessa. Myllyn strategian keskiössä on brändi, jota tukevat fokus miljoonien Myllyn kuluttaja-asiakkaiden asiakaskokemuksen sekä noin 1500 kauppakeskuksessa työskentelevän ihm(eell)isen henkilöstökokemuksen kehittämisessä.

Marin kaudella on Kauppakeskus Myllyssä toteutettu mm. massiivinen brändiuudistus sekä elokuvateatterin rakennushanke. Myös ikoninen Myllyntori on päivitetty tähän päivään ja Myllyntorni on saavuttanut aseman Raision vaikuttavimpana Tiktokkaajana. Mylly on nelinkertainen toimialan Luottamus&Maine-tutkimuksen voittaja sekä kahminut alan palkintoja etenkin brändin sekä markkinoinnin kategorioissa. Työn alla on myös Myllyn jäljellä olevan 20.000 m2 rakennusoikeuden vaihtoehtojen tarkastelu. Ennen Kauppakeskus Myllyn tehtävää Mari on tehnyt uran vähittäiskaupan liiketoiminnan johtaja ja ketjun ohjaus-rooleissa mm. Marimekossa sekä Stockmannilla.

Dan Shaw

Dan Shaw

ZetaDisplay Group

Dan joined the ZetaDisplay Group following its acquisition of Beyond Digital in 2024, where he had held the same role.

With over 18 years of experience in design studios, creating digital content that influences perceptions, sparks emotions, and drives behaviour for some of the world's most biggest brands Dan now spearheads ZetaDisplay's global content team, leading a team of 3D motion designers, videographers, content strategists, and animators. His vision is to establish the team as a content-first creative studio within the group, crafting seamless digital experiences for clients by delivering innovative, content-driven digital experiences that seamlessly merge storytelling with technology.

Beyond his industry contributions, Dan is passionate about nurturing the next generation of design talent. A frequent speaker at industry events and universities, he dedicates his time to inspiring and mentoring the next wave of creative talent, equipping them with insights and tools to thrive in the ever-evolving creative landscape.

Virve Arvola

Virve Arvola

Skissi

Myymälämuotoilija Virve Arvola on luova ja monipuolinen visuaalisen markkinoinnin asiantuntija, jonka elämäntehtävänä on auttaa yrityksiä luomaan merkityksellisiä myymäläilmeitä ja markkinointiviestinnän toteutuksia. Arvola on tunnettu syvällisestä tavastaan suhtautua myymälämarkkinoinnin toimenpiteisiin sekä vahvasta tulevaisuus-ajattelustaan. Puhujana Arvola on innostava, syväluotaava ja ajattelemaan herättävä.

Kansainvälisten verkostojen sekä visuaalisen markkinoinnin yhdistysten jäsenenä Arvola on alansa muutoksien ja uusien innovaatioiden näköalapaikalla. Yhteistyö kansainvälisten British Display Societyn ja Shop!-yhdisten puheenjohtajien kanssa on laajentanut tietoa myymäläsuunnittelun tulevaisuuden näkymistä eri puolilta maailmaa.

Arvola on ensimmäisenä Suomessa lähtenyt kehittämään myymälämuotoilun käsitettä ja metodia, vastaamaan kuluttajien muuttuneisiin tarpeisiin myymälätiloja kohtaan. Pitkäaikainen kokemus kaupan alalta unohtamatta käytännön toteutuksen syvää ymmärtämistä toimivat vahvana pohjana kivijalkamyymälän tulevaisuutta pohdittaessa.

Satu Wahlberg

Satu Wahlberg

Framtid

Satu Wahlberg on strategisen ennakoinnin asiantuntija, joka tuo tuoretta näkemystä ennakointiajattelun, strategian ja ihmistieteiden yhdistämiseen. Hänen työnsä rikastuttaa käsitystämme siitä, millaisia tulevaisuuksia voimme saavuttaa ja mitä voimme tehdä tänään tavoitellaksemme toivottuja tulevaisuuksia. Wahlbergin missio on saada tulevaisuusajattelu osaksi organisaatioiden ja yksilöiden päätöksentekoa, jotta voimme kaikki yhdessä rakentaa parempaa huomista.

Wahlberg toimii täysipäiväisesti ennakoinnin asiantuntijana perustamassaan Framtid-yrityksessä. Ennen yrittäjäksi ryhtymistään hän toimi liikkeenjohdon konsulttina Deloittella ja muotoilujohtajana suunnittelutoimisto Nordkappissa. Hänen lähes 20 vuoden kokemuksensa eri yrityksistä, joka kattaa niin nousevia startupeja kuin suuria vähittäiskaupan toimijoita sekä julkisen sektorin organisaatioita, tekee hänestä monipuolisen asiantuntijan.

Satu tarkastelee ennakointia erityisesti systeemisten muutosten näkökulmasta, mikä avaa uusia mahdollisuuksia sekä liiketoiminnan että yhteiskunnan kehittämiseen. Hänen asiantuntemuksensa auttaa organisaatioita valmistautumaan tulevaisuudessa ja hyödyntämään ennakointia strategisessa päätöksenteossa.

Anna Lavikkala

Anna Lavikkala

Kaupan liitto

Anna on Kaupan liiton työmarkkinajohtaja. Annalla on pitkä ja monipuolinen kokemus suomalaisesta työelämästä ja työmarkkinoista. Hän on nähnyt sitä monesta eri näkökulmasta - työoikeusjuristina, neuvottelijana, kouluttajana, esihenkilönä ja työtuomioistuimen jäsenenä. Annan erityisen kiinnostuksen kohteena on esihenkilötyö ja johtaminen. Hän on ollut mukana kirjoittamassa useita työelämään ja esihenkilötyöhön liittyviä oppaita sekä kirjan "Ongelmia ratkaiseva esimies".

Kaupan liitto on kaupan alan valtakunnallinen edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on edistää suomalaista kauppaa. Kaupan liitto kehittää kaupan yritysten toimintaedellytyksiä sekä huolehtii jäsentensä elinkeino- ja työnantajaeduista. Kaupan liitolla on tärkeä rooli työmarkkinoilla. Kauppa on Suomen elinkeinoelämän suurin työllistäjä. Liitto neuvottelee alan työehtosopimukset, ratkaisee työriitoja ja palvelee jäseniä työsuhdeasioissa.

Jussi Mäntynen

Jussi Mäntynen

Analyysiverstas

Jussin esitys perustuu vuosien kokemukseen datan hyödyntämisestä pt-kaupassa ja empiirisiin havaintoihin datan roolista yrityksissä.

Tavoitteenani on puhua datasta ymmärrettävästi, innostavasti ja nostaa esiin dataan liittyviä haasteita sekä parhaita käytäntöjä organisaatioissa.

Timo Övermark

Timo Övermark

Q-Factory

Timo Övermark työskentelee Q-Factoryn eQual-tiimissä Johtavana UX- & saavutettavussasiantuntijana. Hän auttaa työssään asiakkaita kehittämään digipalveluistaan laadukkaampia, helppokäyttöisempiä ja siten kaikille sopivia.

Timo on toiminut pitkään verkkopalveluiden ja sovellusten parissa ensin kehittäjänä ja suunnittelijana, ja myöhemmin kouluttajana ja konsulttina. Hänet ajoi ICT-alalle henkilökohtainen kiinnostus palveluiden helppokäyttöisyyteen ja tarve vaikuttaa palvelun laatuun. Viime aikoina nimenomaan verkko-ostamisen palvelut ovat olleet keskeisenä kiinnostuksen kohteena.

"On tärkeää, että palveluita kehitetään käyttäjälähtöisesti ja keskitytään sujuvan asiakaskokemuksen tuottamiseen mahdollisimman monenlaisille ihmisille eri tilanteissa - myös vähittäiskauppaympäristössä."

Joonas Heikkinen

Joonas Heikkinen

Vaasan

Joonas Heikkinen toimii Vaasan Oy:n kaupallisessa toiminnossa, jossa hän vastaa tiedolla johtamisesta. Vaasan on panostanut viime vuosina merkittävästi tiedolla johtamiseen sekä päivittäisessä tekemisessä että pitkän aikavälin suunnittelussa.

Joonas näkee itsensä ennen kaikkea modernina generalistina, sillä FMCG-alalla tiedolla johtamisen kenttä on monipuolinen. Vastuualueinaan hänellä on data-analytiikka, kysynnän ennustaminen, kuluttajaymmärrys, tutkimustoiminta ja Integrated Business Planning -prosessin kehittäminen. Joonas puhuu sujuvasti sekä dataa että liiketoimintaa ja erityisesti niiden yhdistelmää.

"Tiedolla johtamisen tulee auttaa tulevaan katsomisessa, koska menneisyyttä ei voi muuttaa. Lisäarvoa syntyy, kun osaa yhdistää tekniset mahdollisuudet liiketoiminnallisten tarpeiden kanssa, sillä vain tieto, joka johtaa toimintaan on arvokasta."

Jouni Aura

Jouni Aura

Raisio

Jouni Aura toimii Raision maajohtajana ja vastaa Suomen ja Baltian päivittäistavarakauppa- ja foodservice -liiketoiminnoista. Jounilla on laaja kokemus päivittäistavarakaupasta ja hän on toiminut uransa aikana myynnin johtamisen, kategoriakehityksen ja digitaalisen liiketoiminnan eri tehtävissä.

Raisio keskittyy vastuullisuuteen ja terveelliseen ruokaan samaan aikaan kun Raision muutosmatka kohti asiakaslähtöisempää dataohjattua myyntiä etenee.

"Ihmisiä, prosesseja ja teknologiaa tulee koko ajan kehittää ketterästi ja samanaikaisesti, jotta voimme luoda lisäarvoa ja liiketoiminnan kasvua asiakkaille".

Valtteri Soilampi

Valtteri Soilampi

Sakea

Valtteri Soilampi on videomarkkinointitoimisto Sakean perustaja ja toimitusjohtaja.

Sakea on nopeiden videokanavien, kuten TikTok, edelläkävijöitä ja TikTokin virallinen luova kumppani Euroopassa. Sen asiakkaita ovat niin kotimaiset kuin kansainväliset retail- ja FMCG-brändit, jotka hakevat kanavanatiiveilla videoilla kasvua.

Jonne Saivosalmi

Jonne Saivosalmi

Perjantai

Jonnella on laaja yli 20 vuoden kokemus markkinoinnista ja viestinnästä. Hän on kokenut ammattilainen sekä b2b- ja b2c- markkinoinnin osa-alueilla ja lisäksi tehnyt lukuisia projekteja myös julkisen sektorin markkinoinnin parissa.

Hän on vastannut uransa aikana noin 100 yrityksen ja julkisen organisaation brandistrategiaprojekteista.

Jonne on Turun kauppakorkeakoulun kasvatti ja lisäksi hän on suorittanut Diploma in International Business -opintokokonaisuuden UCD:ssa Dublinissa.

Markku Mäenpää

Markku Mäenpää

Merkantics

Yhdeksi Markun elämäntehtävistä on muodostunut seminaarin kokonaisuuden suunnittelu ja tuotanto. Pitkä kokemus vähittäiskaupasta, ketjunohjauksesta ja brändin rakentamisesta näkyy sekä seminaarin teemoissa että puheenvuorojen sisällöissä. Seminaarin puheenjohtajan roolissa hän varmistaa vuorovaikutteisen ja hedelmällisen keskustelun puhujien ja yleisön välillä, sopivasti provosoivaan sävyyn.

Markku toimii kaupan, shopperin ja brändien symbioosiin erikoistuneen Merkantics Oy:n toimitusjohtajana. Merkantics:n palvelubrändejä ovat mm. What´s Going On In Retail -seminaari, QnA, Suomen Teollisuusmarkkinointi ja Merkantics Store Check.

Yli kolme vuosikymmentä Tampere Film Festivalin akkreditoituna vieraana, sekä kulttuurimesenaatin rooli elokuvateatteri Orionin pelastusoperaatiossa, pitävät Markun järjissään retail-maailman ulkopuolella.

Kansainvälisistä meriiteistä merkittävin lienee kynttilän sammutuksen EM-kisojen neljäs sija vuodelta 2011.

What´s Going On In Retail® on rekisteröity tavaramerkki (PRH rekisterinumero 266948).
Merkantics Oy
Kalasataman Trooli
Työpajankatu 9 D
00580 Helsinki\

Tietosuojaseloste
Tietosuojaseloste

Ilmoittaudu tästä