a Merkantics seminar

Petteri Järvinen

Petteri Järvinen

PJOY

Suvituuli Tuukkanen

Suvituuli Tuukkanen

Verkkokauppa.com

Eka Ruola

Eka Ruola

Nitro Group

Veijo Heinonen

Veijo Heinonen

Suur-Seudun Osuuskauppa

Mari Hantula

Mari Hantula

Kauppakeskus Mylly

Tiina Karppinen

Tiina Karppinen

Happy Out Media

Petri Toivonen

Petri Toivonen

Kauppahalli24

Suvi Valkama

Suvi Valkama

Telia

Ari-Pekka Saarela

Ari-Pekka Saarela

Q-Factory

Roope Ropponen

Roope Ropponen

PUNAMUSTA MEDIA

Kari Luoto

Kari Luoto

PTY

Ilmoittaudu tästä
Ari-Pekka Saarela

Ari-Pekka Saarela

Q-Factory

Ari-Pekalla on mittava kokemus markkinointiviestinnän, brändien ja palvelukonseptien kehittäjänä ja uudistajana. Viimeiset 14 vuotta ovat kuluneet digitaalisten palvelujen käyttäjäkokemuksen laadun varmistamisen ja kehittämisen parissa mm. tanskalaisen Siteimproven palveluksessa inklusiivisen suunnittelun konsulttitiimin vetäjänä, jonka jälkeen Eficode Oy:n UX-tutkimustiimissä. Tällä hetkellä A-P toimii Q-Factoryllä kehitysjohtajana ja eQual-tiimin luotsina.

A-P uskoo vahvasti, että kun digitaalisia palveluita kehitetään kaikkein haastavimmat käyttäjät keskiössä, palvelu paranee kaikille. "Onko kukaan koskaan törmännyt liian selkeään ja sujuvaan digitaaliseen palveluun?", on A-P:n lempikysymys.

Arttu Salovaara

Arttu Salovaara

BOND

Arttu on brändejä muotoilevan, kansainvälisesti toimivan suunnittelutoimisto BOND:in perustaja ja toimitusjohtaja. Artulla on laaja kansainvälinen kokemus brändien kehittämisestä eri toimialoilta – kaupasta ja kuluttajatuotteista, kulttuuriin, koulutukseen ja teknologiaan.

Eka Ruola

Eka Ruola

Nitro Group

Eka on yksi maamme palkituimmista luovista johtajista – sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Hänellä on yli 25 vuoden kokemus markkinoinnista, brändinrakennuksesta sekä luovasta tarinankerronnasta. Hän on alan kysytyimpiä puhujia ja ollut useita kertoja eri kansainvälisten luovuuskilpailujen raadeissa.

Vuonna 2015 Ruola palkittiin New Yorkissa ensimmäisenä suomalaisena Internationalistin Agency Innovator -palkinnolla. Vuonna 2021 Ruola sai Grafia r.y.:n Vuoden Huiput -kilpailussa Platinahuippu-elämätyöpalkinnon ansioistaan luovuuden saralla. Ruolan kirja, Markkinoinnin uudet 4 P:tä, julkaistiin vuonna 2021.

Jouni Virkkunen

Jouni Virkkunen

Nets

Jouni Virkkunen on kokenut huippuosaaja maksamisen alalla, joka toimii Netsin suurasiakasmyynnin johdossa. Hänen vahva kokemuksensa retail-alalta antaa hänelle syvällisen ymmärryksen maksamisen ekosysteemistä ja alan kehityksestä.

Jouni on urallaan ollut avainasemassa kehittämässä strategioita, jotka vastaavat muuttuvan kaupan haasteisiin. Hänen kykynsä soveltaa uusinta tietoa käytäntöön tekevät hänestä arvostetun asiantuntijan,joka ohjaa Netsin suurasiakasliiketoimintaa kohti innovatiivisia ratkaisuja ja asiakaslähtöistä menestystä.

Jukka Lankinen

Jukka Lankinen

Nortecon

Nortecon on vuonna 1990 perustettu riippumaton suomalainen kaupallisten kiinteistöjen kehittäjä ja kaupallinen suunnittelija. Olemme olleet mukana kehittämässä yhdessä asiakkaidemme kanssa Suomen merkittävimpiä ostoskeskuksia ja kaupallisia kiinteistöjä. Viimeiset kolme vuotta olemme kehittäneet yhdessä Telian kanssa kaupunkien keskustoihin suunnattua mittausmenetelmää, joka tuottaa reaaliaikaista tietoa siitä sykkeestä, minkä ihmiset keskustoihin tuovat.

"Olen ylpeä porilaisesta taustastani, jonka lisäksi utelias ja mahdollisuuksia näkevä kehittäjä. Yksi iso kiinnostuksen kohteeni on aina ollut digitaalisuus. Kasasin ensimmäisen tietokoneeni jo 13-vuotiaana, 1990-luvun puolella, josta saakka olen nähnyt digitaalisessa maailmassa enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia.
Uskon aitoon datalla johtamiseen, asiassa kuin asiassa. Viimeisimpänä henkilökohtaisena digiprojektinani avasin oman Youtube-kanavan, joka on tällä hetkellä yksi Suomen nopeiten kasvavista Youtube-kanavista."

Co-developer, Head of Sales Keskustan Elävyysindeksi powered by Nortecon.

Kari Luoto

Kari Luoto

PTY

Kari toimii Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) toimitusjohtajana. Ennen nykyistä tehtäväänsä Luoto on tehnyt pitkän uran kaupan alalla Suomen Lähikauppa Oy:n ja Tradeka Oy:n palveluksessa.

Kauppa on Suomessa merkittävä työllistäjä ja investoija. PTY on päivittäistavaroiden vähittäiskaupan ja foodservice-tukkukaupan edunvalvoja elinkeino- ja yhteiskuntapoliittisessa päätöksenteossa. PTY pyrkii vaikuttamaan toimintaympäristöön pt-kaupan kilpailuedellytyksiä lisäämällä ja sääntelyä purkamalla. Lisäksi PTY kehittää alan yhteisiä tehokkuutta edistäviä ei-kilpailullisia toimintamalleja sekä yhteistyötä arvoketjussa.

Mari Hantula

Mari Hantula

Kauppakeskus Mylly

Mari Hantula toimii maailman ihmeellisimmässä raisiolaisessa kauppakeskuksessa, Myllyssä, toimitusjohtajana. Hänen toimitusjohtajakaudellaan Kauppakeskus Mylly on luonut nahkansa ja on paitsi oman maantieteellisen alueensa markkinajohtaja, tavoittelee myös laajempaa tunnettuutta matkailukohteena Suomessa. Myllyn strategian keskiössä on brändi, jota tukevat fokus miljoonien Myllyn kuluttaja-asiakkaiden asiakaskokemuksen sekä noin 1500 kauppakeskuksessa työskentelevän ihm(eell)isen henkilöstökokemuksen kehittämisessä.

Marin kaudella on Kauppakeskus Myllyssä toteutettu mm. massiivinen brändiuudistus sekä elokuvateatterin rakennushanke. Myös ikoninen Myllyn Tori on päivitetty tähän päivään. Työn alla on myös Myllyn jäljellä olevan 20.000 m2 rakennusoikeuden käytön suunnittelu, joka avaa uusia vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia. Ennen Kauppakeskus Myllyn tehtävää Mari on tehnyt uran vähittäiskaupan johtaja ja ketjun ohjaus-rooleissa mm. Marimekossa sekä Stockmannilla.

Markku Mäenpää

Markku Mäenpää

Merkantics

Yhdeksi Markun elämäntehtävistä on muodostunut seminaarin kokonaisuuden suunnittelu ja tuotanto. Pitkä kokemus vähittäiskaupasta, ketjunohjauksesta ja brändin rakentamisesta näkyy sekä seminaarin teemoissa että puheenvuorojen sisällöissä. Seminaarin puheenjohtajan roolissa hän varmistaa vuorovaikutteisen ja hedelmällisen keskustelun puhujien ja yleisön välillä, sopivasti provosoivaan sävyyn.

Markku toimii kaupan, shopperin ja brändien symbioosiin erikoistuneen Merkantics Oy:n toimitusjohtajana. Merkantics:n palvelubrändejä ovat mm. What´s Going On In Retail -seminaari, Private Label Index, QnA ja Merkantics Store Check.

Markulla on myös vahva suhde kulttuuriin. Kolme vuosikymmentä Tampere Film Festivalin akkreditoituna vieraana, sekä kulttuurimesenaatin rooli elokuvateatteri Orionin pelastusoperaatiossa, pitävät Markun järjissään retail-maailman ulkopuolella.

Kansainvälisistä meriiteistä merkittävin lienee kynttilän sammutuksen EM-kisojen neljäs sija vuodelta 2011.

Matias Kiesilä

Matias Kiesilä

Paytrail

Liiketoiminnan tukemisesta markkinointiteknologioiden avulla innostuva Matias toimii Paytrailin markkinoinnin ja myynnin keskiössä. Hänen vastuualueisiinsa kuuluu erityisesti varmistaa markkinoinnin ja myynnin saumaton yhteistyö.

Aikaisemmassa roolissaan myyntitiimissä hän hankki ymmärrystä verkkokauppojen käytännön haasteista erityisesti maksamisen osalta. Matias on ollut myös aktiivinen luennoitsija useissa oppilaitoksissa ja koulutuksissa, missä hän on jakanut tietämystään verkkokaupan nykytilanteesta ja maksamiseen liittyvistä kysymyksistä.

Petteri Järvinen

Petteri Järvinen

PJOY

Petteri Järvinen on seurannut IT-alaa 1980-luvun alusta lähtien. Hän on toiminut tietotekniikan koulutusyrityksissä, konsultoinnissa ja nettihuuman kuumimpina vuosina myös teleoperaattorin palveluksessa. Nykyään Järvinen toimii oman PJOY-yrityksensä kautta, tarjoten asiakkailleen konsultointi- ja koulutuspalveluita. Järvinen on toiminut kolumnistina ja mielipidevaikuttajana lähes 40 vuoden ajan. Hän on kirjoittanut 36 kirjaa, joista uusin "Tekoäly ja minä" ilmestyi elokuussa 2023.

Nykyään Järvinen seuraa erityisesti tietoturvan ja tekoälyn uusinta kehitystä. Hänet tunnetaan innostavana ja asiantuntevana puhujana, jonka esityksissä on mukana sopivasti myös huumoria.

Petri Toivonen

Petri Toivonen

Kauppahalli24

Petri on monipuolisen kaupan alan kokemuksen omaava johtaja, verkostoituja sekä ekosysteemien rakentaja ja kehittäjä. Hän on saavuttanut merkittäviä tuloksia liiketoiminnan pitkäjänteisellä kehittämisellä ja uudistamisella yhteistyössä kumppanien kanssa ja ihmisiä energisesti johtaen Valiolla, Suomen Lähikaupassa ja Keskolla. Menoa on riittänyt kivijalka- ja verkkokaupan sekä palveluliiketoiminnan parissa Suomessa ja lähialueilla. Nykyään Petri johtaa ja uudistaa voimakkaasti suomalaisen ruokaverkkokaupan pioneeria ja haastajaa Seulo Palveluita. Seulon tunnetuin verkkokauppa on laajan pt-tarjonnan markkinakolmonen Kauppahalli24.fi. Vuoden 2023 alusta Seulo on vastannut myös digitaalisen tukkukaupan pioneerin ja kaupankäyntialustan Suppilog.fin toiminnasta.

”Digitaalisen kaupankäynnin markkina elää ja kehittyy voimakkaasti Suomessakin. Yhdistelmänä Kauppahalli24 ja Suppilog tarjoaa ainutlaatuisen digitaalisen ja monikanavaisen palvelukonseptin, jossa tuotteet kulkevat tuottajalta tai myyjältä asiakkaalle ilman välikäsiä. Toimintamallimme mahdollistaa mm. tehokkaan ympäristöä säästävän koontilogistiikan, monipuolisemman tarjonnan kerralla, pientenkin tuottajien tuotteiden saamisen myyntiin ilman kynnyksiä ja ruokahävikin minimoimisen. Haluamme rakentaa ekologisempaa maailmaa yhdessä asiakkaiden ja kumppanien kanssa.”

Roope Ropponen

Roope Ropponen

PUNAMUSTA MEDIA

Todella harvinaisen polvivamman päätettyä kumparelasku-uran, Ropponen keitettiin kovaksi urheilu- ja tapahtumamarkkinoinnissa 90–luvun lopulta alkaen.

Lähemmäksi oikeita töitä ja retail-maailmaa Roope päätyi jo 2001, eikä mikään ei ole ollut sen jälkeen entisellään. Yrityskaupat, toimialat, sekä toimenkuvat ovat välillä vieneet Ropposta useissa eri markkinoinnin ja myynnin johtorooleissa kauas päivittäistavarakaupan arjesta.

Paluu piireihin tapahtui neljän setämiehen perustaessa Coloron 2019. Rakkaudesta maailman värjäämiseen he loivat graafiselle alalle uuden paljolti kaupan myynnin- edistämiseen keskittyvän yrityksen.

Tänään Coloro on Punamusta Coloro ja Roopesta on tullut Punamusta Media Oyj:n yhden kärkihankkeen, Retail median kehitysjohtaja. Ropponen yhdistelee konsernin todella laajaa osaamista ja tarjontaa ohittamattoman kaupan median toimijoiden iloksi ilman vanhentuneiden käytäntöjen kahleita.

Suvi Valkama

Suvi Valkama

Telia

Suvi työskentelee liiketoiminnan kehityspäällikkönä Telia Companyn Division X:ssa, Telian kasvuyksikössä, jonka tehtävänä on kaupallistaa tulevaisuuden kasvumahdollisuuksia. Suvilla on kokemusta uusien innovaatioiden kartoittamisesta ja digitaalisten ratkaisujen kehittämisestä tele- ja IT-aloilla. Tällä hetkellä Suvi vastaa Telian Data- ja AI -ratkaisualueella mobiiliverkkodataan pohjautuvan Telia Crowd Insights -palvelun kehittämisestä.

Mobiiliverkkodatan avulla voidaan ymmärtää paremmin asiakkaiden liikehdintää ja alueiden potentiaalia, ja tehdä dataan perustuvia johtopäätöksiä. Ennen nykyistä rooliaan Suvi on toiminut strategian ja palvelukehityksen sekä markkinoinnin parissa Pohjoismaissa. Suvi on innoissaan tulevaisuuden trendeistä ja hänen tavoitteena on innostaa yrityksiä datalähtöisempään toimintaan.

Suvituuli Tuukkanen

Suvituuli Tuukkanen

Verkkokauppa.com

Suvituuli Tuukkanen on Verkkokauppa.comin markkinoinnista, viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja. Hän on pitkän linjan brändi- ja markkinointiammattilainen, joka näkee brändin yrityksen keskeisenä pääomana ja välineenä rakentaa niin henkilöstö- kuin asiakaskokemustakin.

Ennen uraansa Verkkokauppa.comissa Suvituuli on työskennellyt mm. Veikkauksessa sekä yli 10 vuotta Suomen johtavissa mainos- ja mediatoimistoissa.

Tero Pesonen

Tero Pesonen

Q-Factory

Terolla on usean vuoden kokemus saavutettavien digitaalisten palvelujen testauksesta ja kehittämisestä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Tällä hetkellä Tero toimii Q-Factoryllä eQual-tiimissä johtavana saavutettavuusasiantuntijana.

Teron kiinnostuksen kohteita ovat palvelujen kehitys, sekä erityisesti UX-suunnittelun ja teknisen toteutuksen haasteiden ratkaiseminen saavutettavuuden näkökulmasta. Tero tuo myös aina palvelun muotoiluun ja sisällöntuotantoon niiden käyttäjien näkökulman, joille digipalvelut ovat erityisen haastavia.

Thomas Michelsson

Thomas Michelsson

Telia

Thomas Michelsson toimii Telian Division X:n Data Insights -ryhmässä globaalina myynti- ja liiketoiminnan kehityspäällikkönä. Palvelun avulla voidaan mitata missä ihmismassoja on, koska, miten he liikkuvat, mistä tulevat ja minne menevät. Tätä dataa on mahdollista hyödyntää esimerkiksi vähittäiskauppojen liikepaikkasuunnittelussa. Roolissaan Thomas auttaa pohjoismaisia yrityksiä ottamaan käyttöön ja hyödyntämään ihmisten liikkumisdataa.

Thomaksella on kokemusta uusien palveluiden lanseeraamisesta ja niitten skaalaamisesta. Ennen nykyistä roolia hän on ollut luomassa Telia Talous -palvelua. Thomaksella on myös taustaa akateemisestatutkimuksesta ihmisten käyttäytymisestä sekä data -analytiikasta.

Tiina Karppinen

Tiina Karppinen

Happy Out Media

Tiina Karppinen on mukana partnerina uudessa ulkomainosmediassa, Happy Out Mediassa, joka on ensimmäisenä lanseeranut Suomeen MOOH -median. Sitä ennen Tiina on toiminut markkinointijohtajan ja liiketoiminnan vetäjänä rooleissa median ja markkinoinnin toimialalla. Nykyisin hän toimii myös konsulttina, joka uskoo markkinoinnin mahdollistamaan kasvuun.

“Varsinkin haastavassa markkinatilanteessa brändien ja markkinoijan olisi pystyttävä tarjoamaan innostavia ja puhuttelevia kohtaamisia kohderyhmän kanssa. Nyt jos milloin markkinointi on nähtävä investointina, joka vivuttaa kasvuun viimeistään markkinan vetäessä. Kummasta on nopeampi nousta? Itselleen kaivetusta kuopasta vai podiumilta jossa on nyt tilaa?

Valtteri Soilampi

Valtteri Soilampi

Sakea

Valtteri Soilampi on videomarkkinointitoimisto Sakean perustaja ja toimitusjohtaja.

Sakea on nopeiden videokanavien, kuten TikTok, edelläkävijöitä ja TikTokin virallinen luova kumppani Euroopassa. Sen asiakkaita ovat niin kotimaiset kuin kansainväliset retail- ja FMCG-brändit, jotka hakevat kanavanatiiveilla videoilla kasvua.

Veijo Heinonen

Veijo Heinonen

Suur-Seudun Osuuskauppa

Veijo Heinonen on Suur-Seudun Osuuskaupan kehitysjohtaja ja Suomen Estradipalvelut Oy:n toimitusjohtaja.

What´s Going On In Retail® on rekisteröity tavaramerkki (PRH rekisterinumero 266948).
Merkantics Oy
Kalasataman Trooli
Työpajankatu 9 D
00580 Helsinki\

Tietosuojaseloste
Tietosuojaseloste

Ilmoittaudu tästä